.

گوگل ادز یا سئو ؛ کدامیک گزینه بهتری برای پیشرفت کسب‌وکار است؟

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

گوگل ادز یا سئو ؟ کدامیک برای بازاریابی کسب‌وکارمان خوب است؟ آیا یکی بهتر از دیگری است یا یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق، واقعا باید هر دو را شامل شود؟ تفاوت بین این دو چیست؟ اگر این‌ها سوالاتی هستند که ذهن شما را هم به خودشان درگیر کرده‌اند، پس برای یافتن پاسخ، جای درستی آمده‌اید! هنگامی که به‌ دنبال جذب مشتری و یافتن مخاطبان جدید هستید، دیده‌شدن وب‌سایت شما، نیمی از نبرد است.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

گوگل ادز یا سئو

وقتی صحبت از دیده‌شدن در سطح آنلاین به میان می‌آید، سئو و گوگل ادز، هر دو، جزو عناصر اصلی در نظر گرفته می‌شوند؛ اما کدامیک بهتر است؟ در این مطلب، قرار است به بررسی همین موضوع بپردازیم و با هم ببینیم که گوگل ادز یا سئو، کدامیک برای افزایش بازدید سایت و کسب‌وکار شما بهتر است یا اینکه آیا باید از هر دو در کنار هم استفاده کرد؟

سئو (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو) چیست؟

خب قبل از هر چیز، برویم به سراغ تعاریف. اصطلاح سئو (SEO)، مخفف ” search engine optimization”، به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، استراتژی‌ها و بهترین روش‌ها برای کمک به رتبه‌بندی یک وب‌سایت در صفحات مرتبط با نتایج موتور جست‌وجو (SERP) اشاره دارد. طبق آمار، بیش از نیمی از کلیک‌ها مستقیما به 3 نتیجه برتر می‌روند و تنها درصد کمی از کاربران موتورهای جست‌وجو، برای بررسی نتایج در صفحه دوم، به خود زحمت می‌دهند! با توجه به این موضوع، کاملا بدیهی است که شما بخواهید تا حد امکان به رتبه بالایی برای سایت خود برسید و در صورت امکان، 3 رتبه برتر را بشکنید.

سئو سایت به شما کمک می‌کند تا از طریق تکنیک‌هایی مانند تحقیق کلمات کلیدی، بازاریابی محتوا و ساخت بک‌لینک، به‌صورت ارگانیک، رتبه خود را در نتایج جست‌وجو بهبود دهید. اگرچه بهترین شیوه‌های سئو در طول سال‌ها با به‌روزرسانی الگوریتم خود گوگل تغییر می‌کنند؛ اما در حال حاضر، بهترین روش‌ها برای سئو عبارتند از:

  • به‌کاربردن کلمات کلیدی و عبارات کلیدی مرتبط در مکان‌های مختلف یک وب‌سایت، از جمله در محتوای نوشتاری، URL‌ها و تگ‌های تصاویر؛
  • استفاده از زبان ساده و قابل فهم و قالب‌بندی سازمان‌یافته برای ساده‌کردن، خواندن و هضم محتوا برای مخاطب؛

تولید مداوم محتوای شفاف، جذاب، مفید و به‌روز؛ به‌طوری که نیازها و نگرانی‌های کاربران موتورهای جست‌وجو را برطرف ‌کند.

سئو چیست

گوگل ادز چیست؟

خب حالا که با سئو آشنا شدید، برای اینکه بدانید گوگل ادز یا سئو، کدامیک بهترند، مسلما باید با گوگل ادوردز هم آشنا شوید. گزینه‌های تبلیغاتی PPC (پرداخت به‌ازای کلیک) متنوعی در دسترس بازاریابان دیجیتال مدرن است؛ اما می‌توان گفت که تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز، شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین آن‌هاست. همانند سایر پلتفرم‌های PPC، تبلیغ‌کنندگان در گوگل ادز، هزینه تبلیغات خود را به‌ازای هر کلیک پرداخت می‌کنند. هزینه هر کلیک، متفاوت است و از طریق فرایند پیشنهاد کلمه کلیدی تعیین می‌شود.

در حال حاضر، تبلیغات پولی گوگل درست همراه با نتایج جست‌وجوی استاندارد، در بالا و پایین صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. بد نیست بدانید که مانند سایر نتایج جست‌وجو، احتمال نمایش یک آگهی به کاربر موتور جست‌وجو، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ عواملی از جمله قیمت پیشنهادی، کیفیت آگهی، زمان‌بندی تبلیغات و کیفیت تجربه کاربر در صفحه‌ای که آگهی به آن پیوند خورده است. اگرچه گوگل ادز نمی‌تواند جایگزین نیاز به سئو شود؛ اما مزایای منحصر‌به‌فرد بسیاری را به همراه دارد که عبارتند از:

  • امکان سفارشی‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی با توجه به بودجه در‌دسترس؛
  • توزیع قوی تبلیغات در پلتفرم‌های دیگر متعلق به گوگل مانند یوتیوب؛
  • تجزیه‌وتحلیل دقیق برای کمک به تبلیغ‌کنندگان در راستای بهینه‌سازی کمپین‌های خود و بهبود تلاش‌های آینده؛
  • دسترسی آسان و به‌موقع به کاربرانی که آماده تبدیل هستند (مخاطبان هدف).
گوگل ادز چیست

گوگل ادز یا سئو ؛ تفاوت چیست؟

هر متخصص بازاریابی دیجیتالی از قبل می‌داند که حتی بهترین محصولات و خدمات در جهان، خودشان به فروش نمی‌رسند! در واقع فروش محصولات و خدمات هر کسب‌وکاری، در گرو یافتن افرادی است که به‌ دنبال خرید آن‌ها هستند و به کمک نیاز دارند. اینجاست که راه‌حل‌های آزمایش‌شده و واقعی مانند سئو و گوگل ادز وارد می‌شوند. مسلما سوالی که در اینجا برای همه پیش می‌آید، این است که تفاوت گوگل ادز یا سئو در چیست و از کدامیک باید برای کسب‌وکارها استفاده کرد؟

مقایسه سئو و گوگل ادز یک کار کاملا چالش‌برانگیز است؛ چرا‌که اگرچه این دو ابزار، اهداف مشابهی دارند، اما بسیار هم متفاوت هستند. در واقع، تلاش برای مقایسه این دو مورد، چیزی شبیه به تلاش برای مقایسه سیب با پرتقال است! سئو به یک استراتژی بازاریابی بلندمدت می‌گویند که برای شبکه‌ای قابل اعتماد از مشتریان و ایجاد مشتریان وفادار، واقعا ضروری است. گوگل ادز بخشی از یک استراتژی سئوی بزرگ‌تر است؛ بخشی اختیاری اما ارزشمند که خصوصا می‌تواند برای ایجاد ترافیک به‌موقع و سریع بسیار مفید باشد. اصلا بگذارید برخی از تفاوت‌های مهم این دو را، به‌تفکیک بررسی کنیم که درکشان برای شما هم راحت‌تر باشد.

  1. گوگل ادز یک تبلیغات پولی در سراسر جهان است؛ در حالی که سئو به کار مداوم، اصلاح و حفظ و بهبود، بدون پرداخت هزینه اشاره دارد.
  2. رسیدن به نتایج واقعی از طریق استراتژی‌های سئو، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد؛ در حالی که گوگل ادز می‌تواند ترافیک تقریبا آنی را به همراه داشته باشد.
  3. تبلیغات گوگل به‌عنوان یک ابزار بازاریابی، می‌توانند به دلخواه شما، در یک زمان خاص مورد استفاده قرار گیرند یا قرار نگیرند؛ در حالی که سئو، نتایج ارگانیک ثابتی را در درازمدت ارائه می‌دهد.
  4. برای اینکه استراتژی‌های سئو بهترین کارایی خود را داشته باشند، باید مجموعه‌ای کوچک‌تر و محدود از کلمات کلیدی و عبارات کلیدی طولانی را در یک زمان هدف قرار دهند؛ در حالی که برای تعداد هدف‌گیری از طریق گوگل ادز، محدودیت‌های سختی وجود ندارد.

پس یادتان نرود که به گوگل ادز،  به‌عنوان راهی برای تبلیغ رویدادهای حساس به زمان، تبلیغ محصولات خاص و ارائه هجوم سریع ترافیک در صورت نیاز، فکر کنید. برعکس، سئو، مثل انجام یک بازی طولانی و اثربخش است. نتیجه این بازی، ایجاد اعتماد و جذب مخاطبان وفاداری است که برای مدت نامحدودی در برند شما باقی خواهند ماند.

گوگل ادز یا سئو ؛ بهترین گزینه در حال حاضر کدام است؟

وقتی صحبت از سئو در مقابل گوگل ادز می‌شود، به این فکر می‌کنیم که واقعا بهترین گزینه برای یک کسب‌وکار کدام است؟ خب حتما تا اینجا حدس زده‌اید که پاسخ، هر دو است! تا اینجا تمرکزمان بر این بود که بیان کنیم بین گوگل ادز یا سئو، کدامیک بهتر هستند و چه تفاوتی با هم دارند. اما هیچ به این فکر کرده‌اید که این دو در کنار هم ممکن است چه دستاورد بزرگی برای کسب‌وکارتان به ارمغان بیاورند؟ پس بیایید با هم پاسخ این سوال را بررسی کنیم.

گزینه‌های پولی مانند گوگل ادز و سئوی کلاسیک، ممکن است با هم متفاوت باشند؛ اما در واقع، کاملا مکمل یکدیگر هستند. وقتی این دو با هم در نسبت‌های مناسب استفاده شوند، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع و کامل را تشکیل می‌دهند که هر کسب‌وکاری می‌تواند با آن رشد کند. به یاد داشته باشید، گوگل ادز راه‌های فوق‌العاده‌ای برای هدایت سریع و به‌موقع ترافیک است؛ به‌ویژه زمانی که هوشمندانه مورد استفاده قرار گیرد. در همین حال، سئو راهی برای ایجاد موفقیت بلندمدت، قدرت و ماندگاری برندتان است.

گوگل ادز یا سئو

معجزه گوگل ادز و سئو در کنار هم!

دیدیم که گوگل ادز یا سئو، هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند یک استراتژی جامع بازاریابی در اختیارتان بگذارند؛ اما در کنار هم معجزه می‌کنند! تبلیغات گوگل ممکن است به‌طور مستقیم همان ترافیک ارگانیک ارزشمندی را ایجاد نکند که یک استراتژی جامع سئو ایجاد می‌کند؛ اما می‌تواند به تقویت تلاش‌های سئوی شما کمک بزرگی کند. در ادامه، چند راه به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای موثرتر‌کردن کمپین‌های سئوی خود استفاده کنید.

1- برای شروع سریع یک کمپین سئو از گوگل ادز استفاده کنید

وقتی یک کسب‌وکار یا وب‌سایت کاملا جدید است، تکیه کامل به سئو برای رسیدن به موفقیتی بزرگ، می‌تواند دشوار باشد. خب واقعیت این است که مدتی طول می‌کشد تا حتی بهترین کمپین‌ها مورد توجه قرار گیرند. ایجاد مجموعه‌ای از محتواهای موفق، دنبال‌کننده رسانه‌های اجتماعی و فهرستی از مشتریان وفادار، به زمان نیاز دارد. اگر بودجه کافی در اختیار دارید، گوگل ادز یک راه عالی برای افزایش ترافیک اولیه و افزایش آگاهی از برندتان است. این در حالی است که منتظر به‌ثمر‌نشستن تلاش‌های سئوی خود هم هستید.

2- برای افزایش نرخ تبدیل گوگل ادز به ریمارکتینگ کمک می کند

کاربرانی که در گذشته، محصولات و وب‌سایت شما را بررسی کرده‌اند، از قبل می‌دانند که محتوای وب‌سایت و حیطه فعالیت شما در چه زمینه‌ای است؛ اما ممکن است به مرور زمان، شما برای‌شان کم‌رنگ شوید! در بسیاری از موارد، تمام چیزی که اینگونه کاربران برای تبدیل، به آن نیاز دارند، فشاری محکم در جهتی درست است!

گوگل ادز می‌تواند با بازاریابی مجدد محصولات یا محتوای شما، برای افرادی که قبلا محصولاتتان را دیده‌اند یا با برندتان تعامل داشته‌اند، به ایجاد این فشار کمک کند. بازاریابی مجدد که گاهی اوقات هدف‌گذاری مجدد هم نامیده می‌شود، روشی قدرتمند و موثر برای بازپس‌گیری مشتریان و فروشتان است که در غیر این صورت، ممکن است از دست بروند. پس خوب حواستان را جمع کنید تا ارزشمندترین چیز در کسب‌وکارتان، یعنی مشتریان خود را از دست ندهید.

3- بینش و داده‌های ارزشمندی به دست آورید

گوگل ادز هم مانند بسیاری از ابزارهای گوگل، گنجینه بالقوه‌ای از اطلاعات ارزشمندی است که برای بهبود همه‌چیز، از پیشنهادهای محصولات آینده گرفته تا تلاش‌های مداوم و مشاوره سئو ، می‌تواند مورد استفاده بازاریابان قرار گیرد. به‌عنوان مثال، می‌توانید از داده‌های به‌دست‌آمده از گوگل ادز، برای شناسایی و دنبال‌کردن روندهای جست‌وجو استفاده کنید. سپس از چیزهایی که آموخته‌اید، برای درک بهتر نحوه تفکر مخاطبان خود بهره بگیرید.

در نهایت، می‌توانید مطالبی منتشر کنید که با مشتریان فعلی و بالقوه کسب‌وکارتان، سازگاری بیشتری داشته باشند و این، تمام چیزی است که شما به‌دنبال آن هستید! یادتان باشد که سئوی عالی چیزی بیش از هدف قرار‌دادن عبارات کلیدی با حجم جست‌وجوی بالاست. اگر در مورد افزایش نرخ تبدیل و افزایش سود خود جدی هستید، باید نیت و خواسته‌های کاربر را هم مشخص کنید.

4- تلاش‌های بازاریابی محتوای خود را بهبود ببخشید

وقتی صحبت از ایجاد آگاهی از برند و ایجاد ارتباط با مخاطبان وفادار باشد، محتوا همیشه پادشاه خواهد بود (مطمئنیم این جمله را بارها شنیده‌اید)! گوگل ادز می‌تواند روشی قدرتمند برای تعیین این باشد که کدام کلمات کلیدی، واقعا برای برند شما، خصوصا به‌صورت مداوم کارساز هستند. پس بهتر است فهرستی از گزینه‌های کاربردی خود را جمع‌آوری و از آن‌ها برای هدایت تلاش‌های بازاریابی محتوای خود از طریق محتوای آموزشی و ارزشمند استفاده کنید.

5- مشتریان محلی خود را جذب کنید

مردم از موتورهای جست‌وجو فقط برای تحقیق در مورد تصمیم برای خرید از راه دور استفاده نمی‌کنند. خود شما تاکنون چند بار برای استفاده از خدمات و محصولاتی خاص، در یک منطقه جغرافیایی خاص در گوگل جست‌وجو کرده‌اید؟ مسلما تعداد آن زیاد بوده است! بد نیست بدانید که درصد زیادی از کاربران، به‌ دنبال محصولات یا خدمات خاصی در جست‌وجوهای محلی هستند و درصد قابل توجهی از این جست‌وجوهای محلی هم منجر به فروش در همان روز می‌شوند.

همه این‌ها را گفتیم تا به این برسیم که گوگل ادز، فرصت ارزشمندی را برای دستیابی به مصرف‌کنندگان محلی و معرفی کسب‌وکار شما به آن‌ها، فراهم می‌کند. از این فرصت، نه‌تنها می‌توانید برای جذب مخاطبان بیشتر، بلکه برای موثرکردن تلاش‌های سئوی محلی خود هم استفاده کنید.

معجزه گوگل ادز و سئو

سخن پایانی

دیده‌شدن یک سایت یا به‌طور کلی کسب‌وکار توسط مخاطبان بیشتر و البته دیده‌شدن هدفمند، همه آن چیزی است که برای موفقیت لازم دارید! گوگل ادز و سئو، به شما در مسیر رسیدن به این موفقیت کمک می‌کنند. اما شاید تا قبل از خواندن این مطلب، برای‌تان سوال بود که تفاوت این دو چیست و کدامیک برای کسب‌وکار شما موثرتر است؟ ما در این مطلب، تلاش کردیم که تفاوت این دو را برای‌تان آشکار کنیم و به شما بگوییم که گوگل ادز یا سئو، به‌تنهایی به‌اندازه زمانی که در کنار هم استفاده شوند، اثربخش نخواهند بود!

اکنون که با جزئیات، نحوه عملکرد و تفاوت سئو و گوگل ادز آشنا شدید، زمان آن رسیده است که از این دو، در کنار هم برای پیشرفت کسب‌وکارتان بهره ببرید. ما منتظر خواندن پیشنهادهای ارزشمند یا سوالات شما در بخش نظرات هستیم.

منابع:

Rockcontent

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *