.

با مرسوم ترین اشتباهات طراحی سایت آشنا شوید!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

در طراحی سایت‌ هم مانند هر کار دیگری، ممکن است اشتباهاتی رخ دهند. این اشتباهات می‌توانند در هر بخش از کار و در هر مرحله از مسیر اتفاق بیفتند. اما چیزی که مهم است، این است که اشتباهات طراحی سایت را بشناسید و بدانید در برخورد با هر کدام از آن‌ها، باید چه‌ کاری انجام دهید. در حال حاضر، رقابت آنلاین به مرحله حساسی رسیده است و حساسیت آن در آینده‌ای نزدیک، چندین برابر نیز خواهد شد! پس باید تمامی اشتباهات رایج در این کار را بشناسید تا بتوانید از رخ‌دادن آن‌ها جلوگیری کنید.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

اشتباهات طراحی سایت

در این مرحله، کسب‌وکارها باید مطمئن شوند که طراحی وب سایت آن‌ها نه‌تنها از نظر بصری جذابیت دارد، بلکه کاربردی و کاربرپسند است. سایت شما اصلی‌ترین فضا برای بازاریابی و نمایش آن‌ چیزی است که در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌دهید. در این مطلب، قرار است متداول‌ترین اشتباهات طراحی سایت را به شما بگوییم و کمکتان کنیم تا از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید این لیست که پر است از خطاهای جورواجور را ببینید و آن‌ها را به خاطر بسپارید، پس لطفا تا انتها همراه ما بمانید.

متداول‌ترین اشتباهات طراحی سایت

قبول دارید که وب‌سایت شما، ویترینی مجازی برای فروشگاه یا سازمان شماست؟ سایتتان مکانی است که مشتریان بالقوه قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید محصولی خاص یا استفاده از خدماتتان، آن را بررسی می‌کنند. در واقع سایت، ابزاری برای بازاریابی آنلاین یک کسب‌وکار است. سایت اولین چیزی است که مردم هنگام جست‌وجوی نام سازمان یا فروشگاه‌ها، آن را می‌بینند. به همین دلیل هم باید از بروز هرگونه اشتباهی در طراحی سایتتان اجتناب کنید.

منطقی‌ترین حالت ممکن، این است که بخواهید یک سایت عالی و کاربرپسند طراحی کنید که بازدیدکنندگان را جذب و آن‌ها را مجبور به ماندن کند. متاسفانه بسیاری از مشاغل در طراحی وب سایت خود، دچار اشتباهاتی می‌شوند. اشتباهات طراحی سایت مانع به‌ثمر‌رسیدن تلاش‌های آن‌ها برای بازاریابی آنلاین و رشد در بستر مجازی می‌شوند. در طراحی یک سایت، باید تمام اجزا در نظر گرفته شوند و چیزی از قلم نیفتد. حدود 48 درصد از مردم، عنوان کرده‌اند که یک طراحی سایت موفق، می‌تواند تضمینی برای موفقیت یک کسب‌وکار به حساب بیاید.

یک سایت خوب، سایتی است که توجه و توانش را برای تمام صفحات بگذارد و مانند برندهای معروف پوشاک در دنیا، یک ویترین جذاب در کنار چیدمانی منحصربه‌فرد داشته باشد. سایت خوب از نظر کاربران، سایتی است که بتواند راحت با افراد ارتباط برقرار کند و آن‌ها به مشکل نخورند. قطعا این توقع کاربران، برحق است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود! اشتباهات طراحی سایت ممکن است در هر مرحله از کار رخ دهند که این مورد، نشان‌دهنده آن است که بروز اتفاقات ناگوار اجتناب ناپذیر است.

هیچکس از عمد، اشتباه نخواهد کرد و اگر این اتفاق رخ می‌دهد، قطعا اصلی‌ترین عامل آن، ندانستن و ناآگاهی است. تعدادی از این اشتباهات برای اکثر طراحان سایت رخ می‌دهند و می‌توان گفت به‌نوعی اشتباهات رایجی هستند. قصد داریم در ادامه، چند مورد از این اشتباهات طراحی سایت را به شما بگوییم تا بتوانید از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.

اشتباهات طراحی سایت

1- عدم‌ توجه به قسمت بالای صفحه اول

قطعا تاکنون برای یک‌بار هم که شده، روزنامه‌ای را در دستانتان گرفته‌اید و اولین تیتر در بالای صفحه اول را خوانده‌اید. این تیتر اصولا مربوط به محتوایی است که در نیمه پایین صفحه اول روزنامه در مورد آن صحبت شده است. در مورد سایت‌ها نیز این قاعده جواب می‌دهد. اطلاعاتی که برای شما بسیار مهم هستند و می‌خواهید کاربر به محض ورود به سایت، آن‌ها را ببیند را باید در ویوپورت اول قرار دهید.

بر اساس آمارهای منتشر‌شده توسط KoMarketing، 86 درصد از بازدیدکنندگان، خواستار آن هستند که به‌محض ورود به سایت، اطلاعاتی را درباره محصولات یا خدماتی که توسط آن سایت ارائه می‌شوند، ببینند. شما باید یک پیام واضح و البته جذاب برای کاربرانتان در این قسمت بگذارید. کاربران شما باید متوجه این موضوع شوند که سایت شما با موضوعی که آن‌ها جست‌وجو کرده‌اند، یکی است. آن چیزی را که کاربر به دنبال آن است، در اختیارش قرار دهید و اجازه ندهید که ذره‌ای تردید به ماندن در سایت شما در او به وجود بیاید!

2- سرعت پایین سایت

تمامی صفحات در سایت، باید با بالاترین سرعت ممکن آپلود شوند؛ چراکه بازدیدکنندگان بیشتر از چند ثانیه به شما فرصت نمی‌دهند که خودتان را نشان دهید! اگر در آن چند ثانیه موفق شدید که هیچ، اما اگر موفق نشدید، کم‌کم از تعداد کاربرانتان کم می‌شود و سایتتان به گورستان تاریک و ترسناک گوگل رفته و خدایی‌ناکرده، در آنجا دفن می‌شوید!

سرعت بالا یکی از فاکتورهای رتبه‌گیری گوگل است و علت آن هم این است که گوگل به کاربرانش اهمیت می‌دهد و نمی‌خواهد وقت گران‌بهایشان پشت درهای بسته یک سایت با سرعت لاکپشتی هدر برود! قطعا خودتان بهتر از ما این مسئله را می‌دانید که هزاران نفر به سایت شما سر می‌زنند و از بین آن‌ها، تنها عده اندکی به شما اعتماد می‌کنند و از محصول یا خدماتتان استفاده خواهند کرد.

حال فکر کنید این عده اندک را هم با سرعت پایین سایتتان از دست بدهید. آمارها نشان می‌دهند سرعت پایین، موجب از‌دسترفتن 7 درصد از تبدیل‌های احتمالی خواهد شد که این خیلی بد است! نکته‌ای که درباره این موضوع باید بدانید، این است که بالارفتن سرعت سایت، نباید وابسته به ابزارهای مختلفی باشد که برای افزایش سرعت سایت استفاده می‌شوند. شما باید ایراداتی که در بطن سایتتان و در کدنویسی، متن، تصاویر یا هر چیز تاثیرگذار دیگر می‌بینید را پیدا و آن‌ها را برطرف کنید.

سرعت سایت

3- عدم‌ پاسخ به اقدامات کاربران

حتما تا الان برای شما هم پیش آمده است که به یک آشنا در خیابان رسیده‌اید و با او سلام و احوالپرسی گرمی کرده‌اید؛ اما او خیلی سرد و سرسری جوابتان را داده و محل را ترک کرده است! البته این، حالت خوب ماجراست! تعداد زیادی از این مثلا دوستان و آشنایان با دیدن شما از دور، خودشان را به کوچه علی‌چپ زده‌اند و خیلی شیک و مجلسی با بی‌محلی از کنارتان گذشته‌اند! در سایت‌ها نیز مشابه این اتفاقات پیش می‌آید.

کاربر در سایت می‌چرخد و از صفحه‌ای‌ به‌ صفحه‌ای دیگر می‌رود. در این بین نیز روی بخش‌های مختلفی کلیک می‌کند؛ اما دریغ از یک پاسخ کوچک که بتواند به آن دل خوش کند! اگر سایتی در پاسخگویی به کاربرانش، کُند باشد یا اصلا پاسخگوی آن‌ها نباشد، به رضایت مشتریانش آسیب جدی وارد کرده است و ممکن است آن‌ها را برای همیشه از دست بدهد. پس سعی کنید این مورد از اشتباهات طراحی سایت را بهسرعت برطرف و تا جایی که می‌توانید، با کاربرانتان تعامل برقرار کنید.

4- گیج‌ کننده‌ بودن

شهودی و کاربردی‌بودن، یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی در طراحی وب سایت است. طراحی سایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر بدون توقف و حس سردرگمی در آن بچرخد و از محتوایی که در سایتتان بارگذاری کرده‌اید، نهایت استفاده را داشته باشد.

در مجموع سایت خوب، سایتی است که کاربردی باشد و کاربر بتواند خیلی سریع‌ و راحت، آن را درک کند و تجربه خوبی پس از استفاده از آن داشته باشد. کاری که شما می‌توانید در اینجا انجام دهید، این است که طراحی مجذوبکننده‌ای برای سایتتان داشته باشید و هر کاربری را به خودتان جذب کنید.

گیج کننده بودن محتوا در اشتباه طراحی سایت

5- خوانایی پایین

وضوح در خوانایی، یک جنبه کلیدی در طراحی سایت حرفه ای است. ممکن است شما محتوای مفیدی را برای کاربرانتان درج کرده باشید؛ اما از آنجایی که خوانایی آن پایین است، کاربر نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند که این، یک کارت زرد برای شما و سایتتان است و معنی آن نیز این است که به‌زودی کاربرانتان را از دست خواهید داد!

خوانایی در طراحی سایت فروشگاهی ، اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر به آن اهمیت داده نشود، فروش خیلی زود به صفر می‌رسد و آن کسب‌وکار از دست می‌رود. دقت کنید که امکان خوانش، محدود به متون نیست و درباره تصاویر، ویدیوها و مواردی از این دست نیز صدق می‌کند.

 Firebase Image for Content یکی از ابزارهایی است که برای بهبود نمایش تصاویر، می‌توانید از آن استفاده کنید. در انتخاب تصاویر هم دل را به دریا نزنید و سعی کنید به قوانین زیبایی‌شناسی و ترکیب‌ رنگی احترام بگذارید. یک پالت رنگ که متناسب با رنگ سازمانی‌تان باشد را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید.

6- عدم استفاده از قابلیت جست‌وجو

وجود قابلیت اسکن و جست‌وجو در طراحی سایت‌ها، مانند نوشیدن از جام مقدس است! شاید هنوز متوجه منظور ما از قابل اسکن‌بودن یک سایت نشده باشید؛ پس اجازه دهید که توضیح دهیم. سوال این است که Scannability چیست؟ منظور از قابلیت اسکن، این است که کاربر می‌تواند در سایت شما جست‌وجو و بدون هیچ زحمت و چرخیدن بیهوده‌ای در سایتتان، محصول مورد نظر را پیدا کند. همانطور که درج ویژگی‌ها، نوع پروموت آن و قیمتش مهم است، دسترسی به آن هم اهمیت دارد. این مورد یکی از فاکتورهای مهم در جذب تعداد بالای کاربران است.

اشتباهات طراحی سایت

7- طراحی شلخته و شلوغ

همه سایت‌ها از طراحی خوب و چشم‌نوازی برخوردار نیستند. برخی از وب‌‌سایت‌ها، مانند آش شوربا هستند و وقتی وارد آن‌ها می‌شوید، نمی‌دانید و سروته سایت کجاست و باید به کجا بروید! در این مدل سایت‌ها، طراح هر چیزی که دم دستش آمده در صفحه گذاشته است. وب‌سایتی که در آن، همه‌چیز سر جای خودش باشد و طراحی تمیزی داشته باشد، می‌تواند سیل عظیمی از کاربران را به سایتتان بیاورد.

در طراحی سایت حرفه ای، کاربر می‌تواند به‌محض ورود، متوجه شود فعالیت شما دقیقا در چه موردی است و چگونه می‌تواند به او کمک کند تا مشکلش برطرف شود. اگر کالایی می‌فروشید یا خدماتی ارائه می‌دهید، به‌وضوح با مشتریانتان صحبت کنید و نشان دهید که تجارت شما یک تجارت خاص است و با سایرین فرق دارد.

علاوه بر این موارد، طراحی سایت شما در تمامی صفحات باید یکپارچه باشد؛ به‌گونه‌ای که کاربر در هر صفحه‌ای که می‌رود، حس نکند به سایت جدیدی وارد شده است! این مورد یکی از اشتباهات طراحی سایت است که به‌وفور دیده می‌شود.

8- بی‌توجهی به ظرافت و زیبایی

ممکن است فکر کنید که سایت شما مانند یک ستاره دنباله‌دار است؛ به همان زیبایی و جذابیت! آیا واقعا همین‌طور است؟ فرقی نمی‌کند یک شرکت طراحی سایت، پروژه شما را انجام داده باشد یا یک فریلنسر؛ در هر دو صورت، اگر طراحی سایت شما سازماندهی بدی داشته باشد و فاکتورهای زیبایی و جذابیت در آن اعمال نشده باشند، بپذیرید که کمترین میزان مشتری را جذب خواهد کرد.

یکی از دلایلی که باعث شده است فروشگاه‌های زنجیره‌ای جای سوپرمارکت‌های محلی را بگیرند، این است که چیدمان زیبایی دارند و دسترسی به همه کالاها برای مشتریانشان مقدور است. شما هم باید سایت خود را مانند این فروشگاه‌های زنجیره‌ای ببینید. سعی کنید ترکیب‌ رنگی، نوع چیدمان، محل قرار‌دادن کالاها و موارد بسیار دیگری را که مهم هستند، رعایت کنید.

38 درصد از کاربرانی که به سایت شما می‌آیند، اگر با طراحی جذابی روبه‌رو نشوند، دیگر هرگز به سایت شما باز نخواهند گشت. فراموش نکنید که هدف یک سایت، جذب مشتری است؛ نه فراری‌دادن آن‌ها! پس باید تمام حواستان را جمع کنید که این اشتباهات طراحی سایت برای شما اتفاق نیفتند.

بی توجهی به ظرافت و زیبایی سایت

سخن پایانی

در این مطلب، درباره اشتباهات طراحی سایت صحبت و 8 مورد از آن‌ها را به‌طور کامل بررسی کردیم. این موارد از اشتباهات رایج در طراحی سایت به حساب می‌آیند که برخلاف تصورات، کاملا هزینه‌بر هستند و اغلب باعث می‌شوند سایت شما از دید کاربران دور بماند و کسی به آن سر نزند. بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌وکارها، بیشتر روی قیمت یک پروژه طراحی سایت تمرکز می‌کنند تا اینکه به کیفیت خروجی آن اهمیت بدهند.

اجتناب از بروز این اشتباهات طراحی سایت، برای ارائه یک تجربه کاربری مثبت ضروری است. با پرداختن به مسائل مربوط به سرعت بارگذاری پایین، عدم پاسخگویی، خوانایی ضعیف و موارد دیگری که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید سایتی ایجاد کنید که کاربران را مجذوب و شیفته خودش کند، همچنین کاری کند که تمایل به وقت‌گذراندن در آن را داشته باشند و از اهداف تجاری و سازمانی شما حمایت کنند. امیدواریم از موارد ذکر‌شده در این مطلب، استفاده کنید و یک سایت بی‌رقیب را به وجود بیاورید. اگر سوال یا تجربه‌ای درباره اشتباهات معمول در طراحی سایت دارید، آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *