.

ساخت اپ موبایل

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

ساخت اپلیکیشن موبایل:

 همه ما  نقش و اهمیت موبایل ها را در زندگی روزمره مان می دانیم  شرکت ها با تحلیل و بررسی رفتار کاربر های خود به نیاز های آن ها رسیده اند و تلاش می کنند علاوه بر رفع آن ها با خلاقیت خود در زندگیشان نقش بیشتری را ایفا کنند. اگر شما هم ایده ای در ذهنتان جوانه زده و می خواهید اپلیکیشن اختصاصی خود را داشته باشید و نمی دانید برای ساخت اپلیکیشن چه باید کرد؟ دو انتخاب در پیش روی خود دارید اگر در این زمینه دانشی  ندارید می اموزید و خودتان آن را می سازید یا آن را به یک تیم خبره و با تجربه در زمینه ساخت اپ موبایل بسپارید و شاهد گسترش کسب و کارتان در میان رقبای خود باشید. با این مقاله همراه شوید تا بتوانید به ان دست بیابید.تابان شهر با یک دهه تجربه در این زمینه می تواند در مسیر موفقیتتان شما را همراهی کند.

در ابتدا اپلیکیشن های موبایل برای صرفا سرگرمی و تفریح امدند اما با گذشت زمان و تغییر نیاز بازار جهانی اپلیکیشن ها نقش پر رنگ تری را در زندگی ما ایفا کردند.در واقع اپلیکیشن همان برنامه هایی هستند که برنامه نویسان توسط کامپیوتر ها می سازند و قابلیت اجرا و نصب را در موبایل های هوشمند و تبلت ها را دارند.

طراحی اپ موبایل

انواع اپ موبایل:

از بین عوامل تعیین کننده در موفقیت اپلیکیشن شما می توان به عوامل گوناگونی از جمله جزئیات ساخت اپ موبایل, زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن ,برندینگ آن  و… اما کلیدی ترین عامل در تعیین هزینه ، زمان و موفقیت پروژه اپلیکیشن شما انتخاب صحیح نوع اپ موبایل است.

اپ های موبایل را از دو نظر می توان دسته بندی کرد 

  • از نظر فنی
  • از نظر کاربرد

میخوای اپلیکیشن حرفه ای طراحی کنی؟ همین الان برای تحول کسب و کارت اقدام کن

از نظر فنی:

    1-وب اپ ها

ساخت این اپ ها از طریق مرور گر وب و اینترنت است که دارایی ویژگی ها و معایبی است.

مزیت ساخت وب اپ ها:
  • نگهداری آسان
  • طراحی و ساخت با هزینه کمتر
محدودیت ساخت وب اپ ها:
  • عملکرد آن کند است و به صورت آفلاین و بدون مرورگر نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد.
  • برخی از امکانات دستگاه مثل ارسال اعلانات، حالت آفلاین و لود در هوم اسکرین پشتیبانی نمی شوند.
  • ریسپانسیو نبودن وب اپ ها باعث شده تا از طریق تلفن های همراه به آن دسترسی نتوان پیدا کرد.
  • وب اپ ها از طریق اپ استور قابلیت دسترسی ندارند. این موضوع از آن جهت مهم است که بسیاری از کاربران از طریق اپ استور وارد اپلیکیشن می شوند.

2-اپلیکیشن های نیتیو

طراحی اپلیکیشن نیوتیو برای یک سیستم عامل به خصوص طراحی می شود. اپلیکیشن هایی که فقط برای یک پلتفرم مشخص مثل اندروید، iOS یا ویندوز فون طراحی و ساخته می شوند. شما در واقع  شما باید سه اپلیکیشن مجزا از یکدیگر بنویسید اگر می خواهید اپلیکشن موبایل قابل  اجرا و نصب در اندروید ، iOS و وب باشد.که این کار دشوار و زمانبری است.

اگر شما اپلیکیشن گرافیکی با پردازش زیاد مانند گیم می خواهید  اپلیکیشن های نیتیو برای شما انتخاب درستی است. 

از مزایای ساخت اپلیکیشن نیتیو می توان به :
  • به صورت آفلاین در دسترس است.
  • سرعت عملکرد بالا و ریسپانسیو بودن.
  • در شاخت این نوع از قابلیت اطمینان و پایداری بالایی دارد .
  • در اپلیکیشن های ارائه دهنده نرم افزار حضور دارد و بازاریابی آن اسان است.
و اما محدودیت های ساخت این اپلیکیشن:
  • هزینه ساخت بالایی دارد.
  • با توجه به این که بسیاری از برنامه نویسان در یک پلتفرم تخصص دارن و فعالیت می کنند. شما برای ساختن اپلیکیشن نیتیو که در چند پلتفرم کار کند، باید حداقل دو برنامه نویس استخدام کنید.
  • برنامه نویسی آن بسیار زمان بر است.
  • تعمیر و اپدیت آن سخت و از طریق اپ استور امکان پذیر است.
  • پیش از انتشار در اپ استور نیازمند تایید توسط اپ استور می باشد.

       3-اپلیکیشن های هایبرید

    ساخت این اپلیکیشن ها ترکیبی از وب اپلیکیشن و اپلیکیشن نیتیو است. این اپلیکیشن ها مانند اپلیکیشن های نیتیو نصب می شوند. در واقع اپلیکیشن های هیبرید کدهای نیتیویی هستند که با تکنولوژی های وب ترکیب شده و از طریق اپ استور منتشر می شوند.

    اپلیکیشن های هایبرید بهترین گزینه برای ارائه سریع یک محصول با قابلیت های اصلی و اولیه و دریافت بازخورد بازار جهت تعیین مسیر بهبود محصول( MVP) هستند. چرا که می توانند در کوتاه ترین زمان و با نیروی انسانی کمتری ساخته و عرضه شوند.

    ترجیح برنامه نویسان است چرا که به آن ها این امکان را می دهد که از ویژگی های دستگاه مثل ارسال اعلانات یا دوربین انها استفاده کنند.

    اگر اپلیکیشن به صرفه ای را می خواهید از اپلیکیشن های هیبرید استفاده کنید. و اگر می خواهید داشبورد مدیریتی آن از طریق وب برای شما در دسترس باشد.ساخت اپ موبایل هایبرید برای شما انتخاب مناسبی است.

    مزایای ساخت اپلیکیشن هایبرید :
    • به صورت آفلاین در دسترس است.
    • ساختار کد نویسی واحد است.
    • از چند پلتفرم همزمان پشتیبانی می کند.
    • توسعه آن سریع مناسب و مقرون به صرفه است.
    • می توانند به حافظه، دوربین و سایر امکانات موبایل دسترسی داشته باشند.
    محدودیت های اپلیکیشن هایبرید:
    • نسبت به اپ نیتیو، واکنش گرایی کمتری دارند.
    • تجربه کاربری معمولا نادیده گرفته می شود.
    • به یک پلتفرم سوم شخص وابسته هستند.
    • نمونه اپلیکیشن های هایبرید موفق.

    از نظر کاربرد:

    اپ های موبایل از لحاظ کاربردی تنوع بالایی دارد در واقع به تعداد نیازها و خدماتی که اپلیکیشن ها ارائه می دهند تنوع دارند.که در اینجا به چند نمونه از آن اشاره می کنیم.

    اپلیکیشن های فروشگاهی:

    با افزایش تقاضا و میل آن ها به خرید اینترنتی باعث شده تا بازار داغی از اپلیکیشن های فروشگاهی برپا شود. و به صورت فروش عمده و خرده فروشی فعالیت می کنند.  فروشگاه ها نیز با ساختن فروشگاه های سنتی در  اپلیکیشن های فروشگاهی, در تلاشند تا فروشگاه های سنتی خود را در دست مشتریان قرار داده تا بتوانند بدون دغدغه امدن به مغازه هایشان خرید راحت و سریع را انجام داده و حصول را درب منزل تحویل بگیرند.

    اپلیکیشن های آموزشی:

    یکی از دغدغه های ما در طول زمان اموزش  و یادگیری بوده است. سازنده های  این اپ های موبایل برای اموزش راهکار های ساده تر و خلاقانه ای را ارائه می دهند.مانند آموزش کنکور ,آزمون ایین نامه, احکام دینی , تعمیر خودرو و..

    اپلیکیشن های رستورانی:

    رزرو رستوران و یا سفارش غذا را بصورت آنلاین انجام می‌دهد.

    روش های ساخت اپ موبایل:

    روش های مختلفی است که می توانید با استفاده از آن ها اپلیکیشن اختصاصی خود را طراحی کنید که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

     روش اول: سپردن ساخت اپلیکیشن به شرکت های متخصص

    شرکت های برزگ و با تجربه ای در این زمینه فعالیت می کنند که همراه با تیمشان می توانند طراحی و ساخت اپ موبایل شما را بر عهده بگیرند. تابان شهر با 10 سال سابقه در زمینه ساخت اپ موبایل می تواند شما را در طراحی و ساخت اپلیکیشن اختصاصیتان همراهی کند. تا تمام ویژگی های اپلیکیشن موردنظرتان را برایتان بسازد و یا اگر یک اپلیکیشن بسیار پیچیده و تخصصی می خواهید با سابقه درخشان در این زمینه می تواند شما را در تحقق اهدافتان یاری کند.

    ساخت اپ موبایل

    روش دوم: استخدام برنامه نویس های حرفه ای

    شما برای ساخت اپلیکیشن با استخدام یک برنامه نویس حرفه ای به یک زبان برنامه نویسی جاوا برای برنامه نویسی اندروید و یک برنامه نویس حرفه ای مسلط به زبان برنامه نویسی سویفت برای برنامه نویسی iOS نیاز خواهید داشت.در این روش دسترسی شما به تغیرات امکان پذیر است و بلافاصله بعد از لانچ شدن می توانید تغییرات را اعمال کنید. در کوتاه ترین زمان اپلیکیشن شما ساخته می شود.اما در این روش هزینه زیادی را باید پرداخت کنید.

    ساخت اپ موبایل

    روش سوم:سپردن ساخت اپ موبایل به فریلنسر ها

    فریلنسر ها چه کسانی هستند؟ فریلنسر ها یا افراد دور کار کسانی هستند که که به صورت پروژه کاری را دریافت می کنند. اما سپردن ساخت اپلیکیشن موبایل به فریلنسر ها خوب یا بد؟ فریلنسر ها اغلب تجربه کافی را ندارند و این امکان وجود دارد که در اینده از نظر دیتابیس و یا از نظر امنیتی دچار مشکل شود و از آنجایی که فریلنسر ها به صورت پروژه ای کار می کنند تعهدی برای پشتیبانی های بعدی اپلیکیشن شما ندارند.

    ساخت اپ موبایل

    روش چهارم:استفاده از اپ ساز ها

    اپ سازها اولین بار توسط دانشگاه MIT در سال 2015 برای آشنایی دانشجویان و برنامه نویس ها با کارکردها و نحوه عملکرد اپلیکیشن های موبایل عرضه گرید ولی بعدها توسط شرکت ها برای طراحی، ساخت و فروش اپلیکیشن استفاده شد.

    از مزایای استفاده از اپ ساز ها نسبت به سایرین در ساخت اپلیکیشن بدون برنامه نویسی و دانش بالا، سرعت بالاتر و قیمت ارزان تر آن است.اما در این روش شما محدود به یک چاچوب خاص هستید , بهینه نیست و نمی توانید هر قابلیت و طرحی که در ذهنتان می رسد را اجرا کنید. در این روش نو آوری وجود ندارد. اما اگر نمی خواهید زیاد هزینه کنید و می خواهید این ایده را امتحان کنید این روش برای شما مناسب است.

    ساخت اپ موبایل

    نکات مهم در ساخت اپ موبایل:

    شما در اولین قدم و مهم ترین قدم باید به نیاز های کاربران خود توجه داشته باشید آن ها چه می خواهند کاربران خود را بشناسید و اپلیکیشن را برای آن ها بسازید

    ایده های خود را به روی کاغذ بیاورید بازار را بسجید آن ها را اصلاح و یا گسترش دهید

      ساخت اپ موبایل برای دو سیستم عامل اندروید و IOS

    این کار زمان بر و در عین حال برای شما سود آور است طبق آمار کاربران اندروید و IOS  96.8 درصد را تشکیل می دهند. در صورتی که موفقیت اپلیکیشن خود را می خواهید با نساختن اپلیکیشنتان برای این دو سیستم عامل معروف این کاربران را از دست می دهید. پس بهتر ساخت برنامه اندروید و ios را همزمان پیش ببرید

    محتوای مناسبی را برای ان ایجاد کنید محتوا کلیدی برای موفقیت اپلیکیشن شماست و همان محتوایی را تولید کنید که اپلیکیشن برای ان ساخته شده است. جامع و مانع بنویسد.

    رنگ مناسبی را انتخاب کنید:

    می توانید میان لوگو و رنگ های به کار رفته تناسب  برقرار کنید.

    بعد از ساخت اپلیکیشن چه باید کرد؟

    برای خیلی از افراد این سوال پیش می آید که بعد از ساخت اپلیکیشن چه باید کرد؟ اولین اقدامی که بعد از ساخت اپلیکیشن باید انجام داد انتشار اپلیکیشن ها در مارکت های معتبر می باشد. ما در مقالاتی با عنوان ” آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی ” و ” آموزش انتشار اپلیکیشن در کافه بازار” انتشار در این مارکت های اپ را آموزش دادیم. البته اگر شما ورژن IOS هم دارید می بایست اپ خود را در مارکت هایی همچون سیب اپ و اپ استور هم انتشار دهید. پس از انتشار اپ ها شما باید روی بحث مارکتینگ و تبلیغات اپلیکیشن تمرکز کنید و یک استراتژی قوی تدوین کنید.

    شاید دوست داشته باشید بدانید

    نظرات شما عزیزان…

    2 Comments

    1. نرگس

      محتوای بسیار عالی و مفیدی داشت

      پاسخ
      • parinaz1

        سلام ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

        پاسخ

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *