.

7 نکته مهم در انتخاب نام دامنه

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

هر سایتی برای خود اسمی دارد. اسمی که با آن شناخته می شود و اسمی که با آن در هر موتور جست و جو به دنبال آن می گردند. زمانی که می خواهید برای سایت خود یک اسم انتخاب کنید، باید چندین نکته را همیشه در نظر بگیرید به این خاطر که شما قرار است تا سال ها با این اسم فعالیت کنید و همه قرار است با آن شما را بشناسند. این اسم سایت را Domain یا دامنه می گویند و ما هم می خواهیم در انتخاب نام دامنه به شما کمک کنیم. کاری که به هیچ عنوان نباید با عجله و سهل انگاری انجام شود و یکی از اساسی ترین انتخاب های قبل از طراحی سایت شما به شمار می رود. پس قبل از اینکه دامنه سایتتان را انتخاب کنید این مقاله را بخوانید که قرار است خیلی به شما کمک کند. همراه ما باشید.

برای انتخاب نام دامنه به مشاوره نیاز داری؟

با کارشناسان تابان شهر در ارتباط باشید

انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه

فرقی ندارد که از قبل کسب و کاری داشته باشید و یا اینکه بخواهید کسب و کاری راه اندازی کنید. به هر حال قبل از طراحی سایت باید فکر انتخاب نام دامنه را کرده باشید. این کار درست است که خیلی آسان به نظر می رسد، اما یکی از حساس ترین کار هاییست که باید انجام دهید و به هیچ عنوان نباید در آن سهل انگاری کنید. مطمئن باشید که یک اشتباه در “انتخاب نام Domain” می تواند خسارت های جبران نشدنی به برند شما وارد کند. اشتباهاتی که ممکن است خود شما ندانید که در حال مرتکب شدن آن هستید. بله! شاید پیش خودتان فکر کنید برای یک دامنه انتخاب کردن که نباید انقدر دنگ و فنگ وجود داشته باشد. اما باید به شما بگوییم که همانطور که نام گذاری یک برند باید با حساسیت و دقت انجام شود. انتخاب نام دامنه هم باید به همین صورت باشد.

اهمیت انتخاب نام دامنه

چرا ما انقدر روی انتخاب نام دامنه تاکید می کنیم؟ جدا از اینکه قرار است همه شما را با نام دامنه تان بشناسند، انتخاب درست نام دامنه می تواند مزایای اضافی بسیاری داشته باشد و انتخاب نادرست دامنه می تواند معایبی داشته باشد که متاسفانه قدرت آن ها از مزایای انتخاب درست قوی تر است. زمانی که نکته های انتخاب دامنه را به شما بگوییم بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد اما تا همین حد بدانید که خیلی از برند های بزرگ، به خاطر اسم گیرا و به یاد ماندنی ای که داشتند معروف شدند. نمی خواهیم اهمیت کیفیت کار و خدمات آن ها را زیر سوال ببریم اما قبول کنیم که خیلی از برند هایی که در حال حاضر آن ها را می شناسیم، به واسطه نامشان بوده که معروف شدند.

مثلا در همین بحث دامنه Wix.com را نگاه کنید. سایت ساز جذابی که خیلی ها در سرتاسر دنیا طراحی سایتشان را با آن انجام می دهند. سایت های شبیه به ویکس بسیار زیاد هستند اما اکثر آدم ها انتخابشان همیشه ویکس است. جدا از تبلیغات گسترده این سایت و کاربلد بودن آن، نکته ای که وجود دارد اسم این برند اسم که هم به راحتی در ذهن می ماند، هم نوشتار کوتاهی دارد، هم خلاقانه است و هم کاملا منحصر به فرد است. از موارد دیگر می توان MOZ، Google، Amazon و … را نام برد.

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

اول از همه باید بگوییم که تمامی این نکاتی که در رابطه با انتخاب نام دامنه می گوییم مهم هستند و هیچکدام بر دیگری برتری ندارند. در ضمن اینکه بهتر است تحت هر شرایطی تمامی این نکات رعایت شوند. در واقع، اگر دامنه شما تمامی این ویژگی ها را داشته باشد احتمال موفقیت شما هم تا حد زیادی بالا می رود و در رابطه با دامنه شما دیگر مشکلی نخواهد بود. بدون معطلی به سراغ این نکات می رویم.

تا حد امکان از .com استفاده کنید

در حال حاضر اکستنشن های (حروف پس از . در دامنه) زیادی برای سایت ها وجود دارند. اکستنشن هایی مثل .org ، .blog ، .pizza و هر اکستنشنی که فکرش را بکنید. اما شما همچنان بهتر است که از .com استفاده کنید. به گفته hubspot.com :قابل اعتماد ترین، معتبر ترین و بهترین اکستنشنی که برای سایت ها وجود دارد. در انتخاب نام دامنه باید دقت کنید که مهم نیست که حتی به عنوان یک سایت ایرانی فعلا هدفتان جذب مخاطب ایرانی است. تصور کنید که ممکن است بخواهید در آینده کسب و کارتان را گسترش دهید و از مرز های کشور خارج کنید. یا جدا از این موضوع، اکستنشن دات کام معمولا برای موتور های جست و جو قابل تعریف تر است و نتیجه بهتری در سئو سایت هم دریافت می کنید.

هر کسی هم که به دنبال سایت برند شما باشد، تصور می کند که بهتر است با .com اسم برند شما را بنویسد و اگر با آن به نتیجه نرسد خیال می کند که اصلا شما سایتی ندارید. همچنین کاربران به این اکستنشن خیلی بیشتر از باقی اکستنشن ها اعتماد می کنند.

تا حد امکان از .com استفاده کنید

دامنه تان کوتاه باشد

یکی از مهمترین نکته ها در انتخاب نام دامنه کوتاه بودن آن است. اینطوری هم دامنه شما خوانا تر است و هم خیلی بهتر در ذهن بر جای می ماند. مثال Wix.com را در بالا به شما گفتیم که یکی از نمونه های بارز در این زمینه محسوب می شود. اصلا چرا من این سایت را مثال زدم؟ چون بیشتر از همه اسمش در یادم مانده است. چرا؟ چون کوتاه و جذاب است. اگر یک روز بخواهم از یک سایت ساز استفاده کنیم سراغ چه سایتی می روم؟ همین ویکس چون نامش در ذهن من مانده است. پس کوتاه بودن نام دامنه می تواند به طور غیر مستقیم به رونق کسب و کار شما هم کمک کند. همچنین کاربران راحت تر اسم سایت شما را نوار سرچ جست و جو می کنند.

دامنه تان به یاد ماندنی باشد

خیلی از نکته ها شاید در آخر به همین ختم بشوند اما منظور اصلی ما چیست ؟ نام دامنه شما باید تلفظ درستی داشته باشد و بتوان آن را به راحتی برای دیگران Spell یا هجی کرد. مثلا شما یک کاربر دارید که می خواهد اسم سایت شما را به دوستش بدهد که او نیز از خدمات شما استفاده کند. اگر اسم شما درست تلفظ شود می تواند نام دامنه شما را به دوستش بگوید و اگر هم به آسانی هجی شود، می تواند به حروف آن را به دوستش بگوید تا او راحت تر سایت شما را پیدا کند.

منحصر به فرد و مربوط به برند شما باشد

خیلی ها ممکن است مستقیما اسم برند خودشان را روی دامنه سایتشان بگذارند که اتفاقا کار درستی هم هست. به شرط اینکه اسم شرکت یا برندشان نام طولانی و سختی نباشد. مثلا شما اگر اسم شرکتتان “داده ورزان پویای تهران” باشد خیلی منطقی نیست که از این اسم برای دامنه سایت خودتان هم استفاده کنید. در این صورت نتیجه dadevarzanpooyaietehran.com می شود که نه به درستی می شود آن را خواند و نه صورت جالبی دارد.

همچنین نکته دیگر اینکه اگر نمی توانید اسم برندتان را در انتاب نام دامنه لحاظ کنید، نام دامنه مربوط به برند یا حداقل بخشی از نام برند باشد. همچنین یادتان باشد که به هیچ عنوان نباید از اسم برند های دیگر یا حتی شبیه به آن ها باشد. سعی کنید نام دامنه شما کاملا منحصر به فرد و خلاقانه باشد.

درباره نام دامنه خود تحقیق کنید

سایت های زیادی مانند Godaddy وجود دارند که شما می توانید برای انتخاب نام دامنه از آن ها کمک بگیرید. با این کار شما می توانید ببینید که آیا کسی قبلا دامنه شما را ثبت کرده است؟ همچنین درباره درست بودن املایی نام دامنه خود هم تحقیق کنید که اگر غلط املایی در نام دامنه بوجود بیاید تمام زحمت های شما به باد می رود. همچنین درباره نامی که می خواهید روی دامنه خود بگذارید از دیگران سوال کنید و نظر آن ها را هم جویا شوید. به هر حال آن ها خودشان مخاطبان سایت هستند و می توانند نظرات جالبی درباره نام برند به شما بدهند.

درباره نام دامنه خود تحقیق کنید

از کلمات کلیدی برند خود استفاده کنید

یک سری از برند ها ممکن است اسمشان در کسب و کار های دیگر هم باشد و شرکت های دیگری هم باشند که نام آن ها را انتخاب کرده باشند. (اگر برند شما تازه تاسیس نیست دیگر کار از کار گذشته است) برای همین هم شما می توانید از کلمات کلیدی کسب و کار خودتان در نام دامنه نیز استفاده کنید. اینطوری هم نام برند خودتان را در دامنه قرار داده اید و هم به بقیه به گونه ای توضیح داده اید که کار شما چیست. البته با این وجود باز هم اصل کوتاه بودن را تا جای ممکن رعایت کنید.

نام دامنه را سریع انتخاب کنید

به دو دلیل باید در عین عجله نکردن برای انتخاب نام دامنه، سریعتر هم برای انتخاب آن باید اقدام کنید. چرا؟ هم ممکن است که کسی ایده نام شما را بردارد و دامنه را ثبت کند تا دیگر نتوانید دامنه را ثبت کنید و هم ممکن است آنقدر ذهنتان درگیر انتخاب نام دامنه شود که وقت نشود دیگر به امور دیگر سایت رسیدگی کنید. پس هم درست تصمیم بگیرید و هم خیلی معطل نکنید.

سخن پایانی

حال دیگر می دانیم که انتخاب نام دامنه چقدر مهم است و مهمترین نکات در این رابطه را نیز برای شما شرح دادیم. حال شما می توانید با رعایت نکات بالا اقدام به ثبت دامنه خودتان کنید و نگران هم نباشید، اگر تمامی نکات را در حین انتخاب اسم دامنه رعایت کنید مشکلی پیش نمی آید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم در انتخاب نام دامنه برای طراحی سایت خودتان به شما کمک کرده باشیم.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *