.

8 ابزار مهم برای تست ریسپانسیو بودن سایت

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

اگر در حوزه طراحی سایت دستی داشته باشید یا حداقل درباره آن مطالعه کرده باشید، از مزایای سایت ریسپانسیو خبر دارید. بار ها در مقالات قبلی ما هم به اینکه چقدر ریسپانسیو بودن سایت “واجب” است صحبت کرده ایم. این موضوع دیگر یک ویژگی نیست، این موضوع در حال حاضر چیزی است که اگر نباشد یعنی سایت شما یک چیزی کم دارد و ناقص است. به همین خاطر هم هستش که تست ریسپانسیو بودن سایت دیگر بسیار مهم شده است. شما باید از اینکه سایتتان ریسپانسیو باشد مطمئن شوید و در همه حال باید آن را بررسی کنید. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چرا ریسپانسیو بودن سایت تا این حد مهم است، اهمیت تست کردن آن را متوجه شویم و در نهایت اینکه ابزار های مهم مرتبط با آن را هم نیز به شما معرفی کنیم. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

به خدمات سئو سایت نیاز داری ؟

تست ریسپانسیو بودن سایت

تست ریسپانسیو بودن سایت

اینکه ریسپانسیو چیست و طراحی سایت ریسپانسیو به چه نوع طراحی سایتی می گویند در مقالات قبلی صحبت کرده ایم. شاید ریسپانسیو بودن سایت در خیلی از جاها به عنوان یکی از ویژگی های طراحی سایت و یا حتی صرفا یک مورد برای بهبود سئو سایت از آن یاد شده است، اما ریسپانسیو بودن حداقل در حال حاضر در سال 2022 (و حتی قبل از آن) دیگر صرفا یک ویژگی به حساب نمی آید، یک اصل مهم است که باید رعایت شود و به همین خاطر تست ریسپانسیو بودن سایت هم یک کار واجب است که برای اطمینان حاصل کردن باید انجام شود. می دانیم که اهمیت ریسپانسیو بودن سایت هم برای چیست دیگر؟ به این دلیل که بیش از 50 درصد از کاربران سایت با گوشی های هوشمند خود سایت ها را چک می کنند و استفاده از دسکتاپ، کم و کمتر می شود.

درست است که اگر به سراغ این مقاله آمده اید احتمالا بدانید که ریسپانسیو بودن سایت چیست، ولی برای کسایی که نمی دانند و یا حداقل برای یادآوری، بهتر است که یک بار دیگر بگوییم که دقیقا ریسپانسیو بودن سایت چیست؟ ریسپانسیو بودن سایت یعنی سایت شما روی هر دستگاه و پلتفرمی بهترین اجرا را داشته باشد و برای هر دستگاه مانند گوشی موبایل، لپ تاپ، دسکتاپ، تبلت و … یک نسخه مخصوص داشته باشد. برنامه نویسان برای اینکه ریسپانسیو بودن سایت را چک کنند چند راه دارند که یکی از این راه ها استفاده از ابزار های تست ریسپانسیو بودن سایت است. برای اینکه برنامه نویس باید دقیقا بداند که یک سایت روی هر دستگاهی عملکرد خوبی دارد و همه کاربران سایت قرار است تجربه خوبی از سایت داشته باشند. حال سوال اینجاست که این تست کردن ریسپانسیو بودن چه مواردی را شامل می شود؟

تست ریسپانسیو بودن سایت چه چیز هایی را نشان می دهد؟

حال اصلا این تست ریسپانسیو بودن سایت قرار است چه اطلاعاتی به ما بدهد؟ اطلاعاتی که معمولا این ابزار ها می دهند شاید تعدد نداشته باشند، ولی اطلاعات بسیار مهمی هستند. یک سری از این اطلاعات را برای شما شرح خواهیم داد که تقریبا همه ابزار های تست ریسپانسیو این اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهند.

-این ابزار ها به ما نشان می دهند که URL ها در تمامی دستگاه ها یکسان هستند یا خیر. این را هم بررسی می کنند که آیا روی تمامی مرورگر ها هم این موضوع صدق می کند؟

-آیا وبسایت شما روی دستگاه های مختلف به صورت های مختلف بارگذاری می شوند؟ مثلا روی گوشی موبایل سرعت بارگذاریشان چقدر است و سرعت بارگذاریشان در دسکتاپ چگونه است؟

-آیا چیدمان پویای محتوا زمانی که رزولوشن صفحه تغییر می کند، شاهد تغییر خواهد بود؟

تمام این ها ما را به این نتیجه می رساند که تست کردن ریسپانسیو بودن طراحی سایت ما را به ساختن بهترین تجربه کاربری نزدیک می کند.

چگونه می توانیم ریسپانسیو بودن سایت را تست کنیم؟

دو روش برای تست ریسپانسیو بودن سایت وجود دارد که یکی از آن ها همین موضوع مقاله ماست و دیگری هم این است که از خود مرورگر دسکتاپ برای تست کردن ریسپانسیو استفاده کنیم. چگونه؟ کافی است مثلا در مرورگر کروم، روی صفحه کلیک راست کنیم و Inspect را انتخاب کنیم. در پنلی که در پایین(یا بسته به تنظیمات مرورگر جای دیگر صفحه) باز می شود. در این پنل در گوشه سمت چپ آن یک علامت گوشی موبایل وجود دارد، روی آن کلیک می کنیم و سپس رزولوشن مورد نظر خودمان یا دستگاه خاصی را در منوی بالای آن انتخاب می کنیم تا ریسپانسیو بودن سایت در دستگاه های مختلف را مشاهده کنیم. این روش، روش ساده ای است و اطلاعات زیادی به جز نوع نمایش سایت به ما نشان نمی دهد و استفاده از ابزار های تست ریسپانسیو بودن سایت می تواند روش خیلی بهتری باشد.

لیست ابزار هایی که با آن ها می توانیم ریسپانسیو بودن سایت را چک کنیم:

Emulators

امولیتور یک ابزار برای تست ریسپانسیو بودن سایت است که به شما کمک می کند که بتوانید نوع نمایش سایت خودتان را در مدل های مختلف گوشی های موبایل مشاهده کنید، سیستم های عملیاتی سایت را چک و ببینید که در هر مرورگری سایت شما به چه شکلی نمایش داده می شود. برای این ابزار که هم پکیج رایگان دارد و هم پکیج کامل تر پولی، شما نیازی به نصب برنامه برای دریافت اطلاعات ندارید.

Responsinator

یکی از ساده ترین ابزار های تست ریسپانسیو بودن سایت شاید همین ریسپانسینیتور باشد. این مورد از ابزار هم به شما نشان می دهد که سایت شما در دستگاه های مختلف چگونه نمایش داده می شود. کافیست URL سایت را در آن وارد کنید و چند ثانیه صبر کنید تا اطلاعات را دریافت کنید. این برنامه به صورت Portrait و Landscape در دستگاه های مختلف سایت شما را نشان می دهد. این برنامه کاملا رایگان است و اگر دوست داشته باشید و از آن راضی باشید می توانید هرچقدر دوست دارید به این برنامه کمک مالی کنید.

ViewPort Resizer

ویوپورت ریسایزر یک اکستنشن برای مرورگر ها می باشد که این فرصت را به شما می دهد که ببینید سایت شما در فرمت های مختلف چگونه نمایش داده می شود. تنها کاری که باید بکنید این است که این اکستنشن را به مرورگر خود اضافه کنید و از 47 آپشن برای سایز تصویر آن استفاده کنید. این مورد هم رایگان است و هیچ پولی از شما بابت خدمات دریافت نمی کند.

Screenfly

اسکرینفلای هم یکی دیگر از ابزار های تست ریسپانسیو بودن سایت با دیدن سایز صفحه نمایش های مختلف است. شما می توانید به پیشنمایش سایت خودتان در گوشی، دسکتاپ، تبلت و دیگر دستگاه ها را بدون هیچ مشکلی مشاهده کنید. کافیست تنها URL سایتتان را در این برنامه وارد کنید. این یکی برنامه هم رایگان است.

BrowserStack

BrowserStack ابزاری هستش که همین الان توسط سی و شش هزار کابر در توییتر، مایکروسافت و مستر کارد مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه به شما این اجازه را می دهد که سایت خودتان را روی بیش از 2000 مرورگر و گوشی هوشمند تست کنید. این برنامه رایگان است اما برای امکانات بی شمار بیشتر آن شما می توانید ماهی 29 دلار پرداخت کنید.

Responsive Design Checker

Responsive Design Checker یک ابزار مهم تست ریسپانسیو بودن سایت است که مانند ابزار های قبلی، اجازه می دهد که شما سایتتان را در کوچکترین سایز تا تقریبا سایز بزرگ (تا 24 اینچ) مشاهده کنید. این ابزار تمرکزش روی صفحات بزرگ است و یک ویژگی خوب آن این است که می توانید از موکاپ ها اسکرین شات هم بگیرید. موکاپ ها همان تصاویر سایت شما در سایز های مختلف می باشند. این برنامه هم رایگان می باشد.

Cross Browser Testing

این یک ابزار چند کارکردی است که به شما اجازه می دهد ریسپانسیو بودن سایتتان را با روش های مختلف تست کنید. این برنامه به شما اجازه می دهد که شبیه سازی سایت خودتان را در سایز تصاویر و دستگاه های مختلف مشاهده کنید. همچنین شما می توانید اسکرین شات تمام صفحه در این برنامه بگیرید و با ورژن های قبلی مقایسه کنید. نسخه اولیه این برنامه رایگان می باشد و برای امکانات بیشتر آن باید ماهیانه 29 دلار بپردازید.

Google Resizer

گوگل از شما سایت خوب می خواهد و خودش هم ابزاری برای تست ریسپانسیو بودن سایت را به طور رایگان در اختیارتان قرار داده است. شما می توانید با این ری سایزرURL سایت را وارد کنید و سایتتان را در دستگاه های مختلف مشاهده کنید. می دانیم که ریسپانسیو بودن برای گوگل خیلی مهم است و گوگل، سایت های ریسپانسیو را در صفحه جست و جوی خود قرار می دهد. پس بد نیست که ایراد کار ما را همین گوگل به ما بگوید.

سخن پایانی

گوگل به شما می گوید، ما به شما می گوییم و هرکسی که در زمینه طراحی سایت تخصص داشته باشد، به شما خواهد گفت که دیگر ریسپانسیو بودن سایت یک ویژگی نیست. دیگر چیزی نیست که بخواهیم به آن افتخار کنیم و آن را یک ویژگی تلقی کنیم. در این مقاله بار ها تکرار کردیم و باز هم روی این موضوع به دلیل اهمیتش تاکید می کنیم که سایتتان را ریسپانسیو طراحی کنید و تست ریسپانسیو بودن سایت را با هر روشی که می خواهید انجام دهید. سایتی که شما باید در آخر وارد فضای وب کنید، باید هم روی گوشی های هوشمند به خوبی نمایش داده شود و مشکلی نداشته باشد، هم روی تمامی دستگاه های دیگر. اشتباهی که معمولا توسعه دهندگان می کنند این است که در لحظه حواسشان نیست که بقیه مثل آن ها با دسکتاپ سایت را مشاهده نمی کنند.

پیش بینی می شود که در آینده دستگاه های دیگری هم خواهند آمد که قابلیت نمایش وب سایت ها را خواهند داشت. در آن زمان است دیگر ریسپانسیو بودن به طور عمومی یک ویژگی محسوب نخواهد شد و دیگر به طور کلی سایت غیر ریسپانسیو، مورد تایید نخواهد بود. پس از همین حالا باید به فکر آن روز باشیم و روش های بهتری هم برای تست ریسپانسیو بودن سایت نیز ابداع کنیم. ممنون که همراه ما بودید.

منبع:

Wishdesk

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *