.

نکاتی که در مورد سئو تصاویر سایت باید بدانید!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

فرقی ندارد که قصد نوشتن مقاله بلاگ سایت خود را داشته باشید یا صفحه محصول سایت؛ در هر حالتی، لازم است که محتوای شما تصویر داشته باشد و نکات مربوط به سئو تصاویر سایت را رعایت کنید. توصیه می‌کنیم که همان مقدار حساسیتی که در خصوص سئو سایت دارید، در مورد سئو تصاویر سایت نیز داشته باشید. در این مطلب، قرار است که در مورد علت اهمیت این موضوع صحبت کنیم و نکاتی را ذکر کنیم که انجام‌دادنشان به بهبود وضعیت سئو سایت شما کمک می‌کند. پس اگر این مسئله برای شما اهمیت دارد و به دنبال معجزه‌ هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید؛ گفتنی برای‌تان زیاد داریم!

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

سئو تصاویر سایت

شاید بارها برای شما این سوال پیش آمده است که چرا قرار‌دادن تصویر در متن، اینقدر اهمیت دارد؟ فرض کنید می‌خواهید گزارشی را از روند تغییر یک فاکتور مهم به خوانندگان سایتتان ارائه دهید. دو راه برای انجام این کار وجود دارند. اول اینکه چیزی حدود 1000 کلمه به‌صورت متن برای آن‌ها بنویسید و دوم اینکه در قالب یک تصویر و نمودار، اطلاعات را به‌شکلی جذاب به خواننده نشان دهید. از نظر گوگل، راه دوم بهتر است و برای بهبود وضعیت سئو سایت ، همیشه حق با گوگل است!

تصاویر باعث می‌شوند تا تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید و البته مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا صفحه بارگذاری شود نیز کاهش می‌یابد. این نکات برای رسیدن به وضعیت بهتر سئو، بسیار اهمیت دارند. البته نکاتی وجود دارند که پیش از انتخاب تصاویر، باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. ما هم می‌خواهیم در ادامه به توضیح این نکات بپردازیم.

استفاده از سئو تصاویر سایت خیلی خیلی مهم است!

در مجموع، توصیه می‌کنیم به هر مقاله یا صفحه سایت خود، تصاویر جذابی اضافه کنید. دقت داشته باشید که تصاویر جذاب، باعث می‌شوند تا مخاطبان شما بهتر با محتوا ارتباط برقرار کنند و زودتر متوجه شوند که شما دارید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید.

موضوع دیگری که بهتر است بدانید، این است که تعداد زیادی از کاربران گوگل در قسمت تصاویر گوگل سرچ می‌کنند. حالا فکر کنید که اگر تصاویر شما آنقدر جذاب باشند که مخاطب از طریق قسمت تصاویر گوگل، وارد سایتتان شود، تا چه میزان ترافیک سایت افزایش می‌یابد! افزایش ترافیک هم که به‌ معنی بهبود وضعیت سایت در رتبه‌بندی گوگل است.

بهتر است چه نوع تصاویری برای سایت انتخاب کنیم؟

حالا که در مورد اهمیت سئو تصاویر سایت آگاهی بیشتری دارید، بهتر است در مورد نحوه انتخاب عکس صحبت کنیم. اولین نکته‌ای که باید بدانید، این است که استفاده از عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید یا طراحی کرده‌اید، به‌نفع سایتتان است! در واقع استفاده از عکس‌های اورجینال نسبت به عکس‌های استوک، اولویت دارد. البته در صورتی که قصد دارید در صفحه درباره ما در سایتتان، عکس‌هایی از اعضای تیم منتشر کنید، حتما باید عکس واقعی آن‌ها باشد! استفاده از عکس‌های اورجینال به افزایش اعتبار سایت شما کمک می‌کند.

نکته دیگر، این است که تصویری که انتخاب می‌کنید، باید مربوط به محتوای متن شما باشد. اگر هدفتان از اضافه‌کردن عکس، فقط بهبود وضعیت سئو سایت باشد، در واقع دارید در مسیر برعکس این هدف حرکت می‌کنید! توصیه می‌کنیم تصویر اصلی مربوط به متن را در ابتدای متن استفاده کنید. اگر به سایت‌های مختلف سری بزنید، متوجه می‌شوید که بیشتر آن‌ها نیز بنر اصلی را در ابتدای متن قرار می‌دهند؛ چون این کار به‌نفع سایت است.

ممکن است شما کار خود را تازه شروع کرده باشید و تیمی برای طراحی عکس یا عکاسی نداشته باشید که اصلا اشکالی ندارد! می‌توانید از سایت‌هایی مانند Unsplash یا Pexel برای دانلود عکس استوک استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که از نرم‌افزارهای ادیت عکس مانند Canva برای شخصی‌سازی عکس‌های استوک استفاده کنید. استفاده از این نرم‌افزار برای مبتدی‌های این حوزه نیز امکان‌پذیر است و نیاز به داشتن تخصص خاصی در ابتدای مسیر نیست.

یکی از انواع محتوای تصویری که به‌تازگی برای مخاطبان جذاب شده است، GIF است. استفاده از تعداد معقولی از GIF در مقاله، مشکلی ندارد؛ اما اگر بیش از اندازه از آن‌ها استفاده کنید، باعث می‌شود که تمرکز مخاطب هنگام مطالعه متن کاهش یابد و البته سرعت لود‌شدن صفحه نیز کاهش می‌یابد؛ پس خیلی هم درگیر ترندها نشوید!

اهمیت سئو تصاویر سایت

مراحل مهم سئو تصاویر سایت که پیش از آپلود

بعد از انتخاب تصویر، نمودار یا نقاشی مناسب با متنتان، نوبت به بررسی و اعمال برخی نکات سئو سایت می‌رسد. در ادامه، این نکات را معرفی و تحلیل می‌کنیم.

1- انتخاب نام

ممکن است باورش برای‌تان سخت باشد؛ اما واقعیت این است که گوگل به نامی که به فایل عکس اختصاص داده‌اید، اهمیت می‌دهد! علت اهمیت‌داشتن نام تصویر، این است که گوگل می‌تواند بدون بررسی تصویر، متوجه شود که محتوای آن چیست. پس بهترین کار، این است که کلمات کلیدی یا عنوان مقاله خود را در نام تصویرها لحاظ کنید. برای مثال، اگر در حال نوشتن مقاله‌ای در مورد بیت‌کوین هستید و قصد دارید آن را در سایت خود منتشر کنید، باید نام تصویر را چیزی شبیه به bitcoin.jpg انتخاب کنید.

2- انتخاب فرمت

برای بهبود وضعیت سئو تصاویر سایت، استفاده از این فرمت‌ها را پیشنهاد می‌کنیم:

  • JPEG برای عکس‌های بزرگ، انتخاب مناسبی است؛ چون رنگ و وضوح بهتری را نسبت به حجم فایل به شما می‌دهد.
  • PNG کیفیت بالایی دارد؛ اما حجم زیادی را اشغال می‌کند. در مواردی خاص، می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • WebP فرمتی است که توسط فایرفاکس و کروم پشتیبانی می‌شود و به شما امکان استفاده از عکس‌های باکیفیت با حجم کم را می‌دهد.
  • می‌توانید از فرمت SVG برای لوگوها و نمادها استفاده کنید.

اگر اطلاع دارید که تعداد زیادی از مخاطبان سایت شما از مرورگرها یا دستگاه‌های خاصی برای ورود به سایت استفاده می‌کنند، می‌توانید با استفاده از سایت CanIuse.com چک کنید که آیا فرمت عکس‌های شما مناسب با آن دستگاه یا مرورگر است یا خیر.

3- انتخاب حجم

اینکه بعد از ورود به سایت شما، چقدر طول بکشد تا صفحه بالا بیاید، برای تجربه کاربری و در نتیجه، سئو بسیار مهم است. خب مسلما هر چه سرعت سایت بیشتر باشد، بازدید از یک صفحه برای مخاطبان و موتورهای جست‌وجو آسان‌تر است. ویژگی‌های تصاویر سایت، تاثیر زیادی بر زمان بارگذاری صفحات سایت دارند؛ مخصوصا وقتی که یک تصویر بزرگ و با حجم بالا را آپلود می‌کنید، در حالی که قرار است آن را کوچک‌تر نمایش دهید؛ مثل یک تصویر 2500×1500 پیکسل که در اندازه 250×150 پیکسل نمایش داده خواهد شد.

پس توصیه ما، این است که اندازه تصویر را به‌ میزانی که می‌خواهید نمایش دهید، تغییر دهید. البته وردپرس ابزاری دارد که به شما کمک می‌کند تا اندازه نمایش تصویر را انتخاب کنید؛ اما اندازه فایل را تغییر نمی‌دهد.

4- استفاده از تصاویر واکنش‌گرا (Responsive Images)

این مورد برای سئو سایت بسیار ضروری است. تصاویر واکنش‌گرا به تصاویری گفته می‌شود که کیفیت و سایز آن‌ها با توجه به دستگاهی که کاربر استفاده می‌کند، تنظیم می‌شود. در ورژن‌های اخیر وردپرس، همه تصاویر به این شکل بارگذاری می‌شوند. دقت کنید که تصاویر باید ویژگی srcset را داشته باشند تا امکان ارائه تصویر در عرض‌های مختلف فراهم شود. با توجه به اینکه در حال حاضر، بیشتر افراد از تلفن همراه برای جست‌وجو در گوگل استفاده می‌کنند، استفاده از تصاویر واکنش‌گرا خیلی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

5- فشرده‌سازی فایل

گام بعدی در سئو تصاویر سایت، فشرده‌سازی فایل است تا در کوچک‌ترین اندازه ممکن ارائه شود. هر چه حجم فایل آپلودی شما کمتر باشد، سرعت لودشدن صفحات سایت افزایش می‌یابد.  وردپرس به‌صورت خودکار، عمل فشرده‌سازی را انجام می‌دهد؛ اما توصیه می‌کنیم که خودتان این کار را انجام دهید. نرم‌افزار فتوشاپ، امکان انجام این کار را به شما می‌دهد.

یکی از راه‌های کاهش اندازه فایل، حذف داده‌های EXIF است. ImageOptim یا سایت‌هایی مانند Squoosh، JPEGmini، jpeg.io یا Kraken.io به شما امکان انجام این کار را می‌دهند. بعد از انجام این کار، می‌توانید سرعت سایت خود را با استفاده از Google PageSpeed ​​Insights، Lighthouse، WebPageTest.org یا Pingdom تست کنید.

نکات سئو تصاویر سایت بعد از آپلود

در قسمت‌های قبل، به نکاتی اشاره کردیم که پیش از افزودن تصاویر به سایت، باید به آن‌ها توجه کنید. حالا نوبت آن رسیده که به نکات مربوط به بارگذاری عکس‌ها اشاره کنیم. بهتر است مجددا بر این نکته تاکید کنیم که عکس‌ها باید به متن محتوای سایت شما ارتباط داشته باشند و البته در جای درستی نیز استفاده شوند. در ادامه، به توضیح بیشتر نکات مربوط به سئو تصاویر سایت می‌پردازیم.

نکات سئو تصاویر سایت

1-کپشن عکس

کپشن عکس متنی است که معمولا در پایین هر تصویر نوشته می‌شود. اما چرا کپشن‌ها برای سئوی تصویر مهم هستند؟ چون مخاطبان از آن‌ها برای اسکن مقاله استفاده و بیشتر آن‌ها هنگام بازدید از یک صفحه سایت، به عناوین، تصاویر و زیرنویس‌ها دقت می‌کنند.

البته لازم نیست به همه تصاویر، کپشن اضافه کنید؛ باید بتوانید نیاز مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به آن از کپشن استفاده کنید. گاهی تصاویر نیاز به توضیح بیشتر ندارند و این کار فقط انرژی و توجه مخاطبان را هدر می‌دهد.

2- تگ alt

اگر هنگام مراجعه بازدیدکنندگان به سایت شما، تصاویر لود نشوند، تگ alt به‌جای تصاویر نمایش داده می‌شود. در واقع، تگ alt توصیفی از محتوای تصویر است و جهت افزایش امکان دسترسی سایت شما طراحی شده است؛ پس حتما آن را به تصاویری که استفاده می‌کنید، اضافه کنید. همچنین در صورت لزوم از کلمات کلیدی سئو در متن آن استفاده کنید؛ اما دقت کنید که  تگ alt هر تصویر را با کلمات کلیدی پر نکنید. در نهایت مهم‌ترین نکته، این است که آنچه را که در تصویر وجود دارد، توصیف کنید تا گوگل و کاربران، بتوانند آن را درک کنند. هر چه اطلاعات مربوط به یک تصویر بیشتر باشد، گوگل آن را مهم‌تر در نظر می‌گیرد.

با‌این‌حال، باید بدانید که لازم نیست هر تصویری متن جایگزین داشته باشد. در عوض، باید متن جایگزین را به‌عنوان بخشی از محتوای سایت خود در نظر بگیرید و آن را در جایی که لازم و منطقی است، استفاده کنید. مثلا  اگر یک تصویر صرفا به دلایل تزیینی به محتوا اضافه شده است، نیازی به متن جایگزین ندارد.

3- متن title

هنگامی که ماوس را روی یک تصویر در سایت قرار ‌دهید، در برخی از مرورگرها، متن title نمایش داده می‌شود. متن title برای تصاویر مشابه است و بسیاری از صاحبان سایت‌ها، همان تگ alt را در این قسمت کپی می‌کنند. اما بیشتر افراد، ترجیح می‌دهند که این قسمت را خالی بگذارند و توصیه ما نیز انجام همین کار است. اگر می‌خواهید بدانید چرا، موزیلا پاسخ داده است:

“متن title دارای تعدادی مشکل در دسترسی است که بیشتر به این علت رخ می‌دهد که اکثر مرورگرها آن را نشان نمی‌دهند؛ مگر اینکه از ماوس استفاده کنید. (به‌عنوان مثال، دسترسی برای کاربرانی که از صفحه‌کلید استفاده می‌کنند، وجود ندارد).”

4- اضافه‌کردن دیتای ساختاریافته

افزودن دیتاهای ساختاریافته، می‌تواند به گوگل کمک کند تا تصاویر شما را به‌عنوان نتایج غنی نشان دهد. نتایج غنی یا rich results به اطلاعاتی گفته می‌شود که هنگام سرچ عبارتی در گوگل، نمایش داده می‌شوند و چیزی جز لینک سایت و چند خط توضیح در مورد سایت است. استفاده از دیتای ساختاریافته، باعث می‌شود که تصاویر شما در صفحه نتیجه سرچ دیده شوند.

سخن پایانی

استفاده از تصاویر در میان مقالات و محتوای متنی سایت شما، برای بهبود وضعیت سئوی سایتتان اهمیت بالایی دارد. البته نکاتی وجود دارند که رعایت‌کردن آن‌ها، باعث رسیدن به نتایج بهتر سئو خواهد شد. در این مطلب، در مورد نکات سئو تصاویر سایت و اهمیت آن صحبت کردیم و امیدواریم که این اطلاعات به شما در دستیابی به نتایج مد نظرتان کمک کنند. اگر سوالی در مورد این مطلب برای شما به‌وجود آمده است، لطفا آن را در قسمت نظرات این مقاله برای ما بنویسید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *