.

سئو مخفف چیست ؟ بهانه ای برای نگاهی از زاویه دیگر به سئو!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

بعضی از سوال ها هستند که برای یک فرد متخصص، مطرح شدن آن ها چیزی شبیه به یک شوخی است اما برای یک فرد علاقه مند، دریچه ای برای ورود به یک دنیای بزرگ است. گاهی وقتی یک فرد متخصص به هر بهانه ای با این سوال ها رو به رو شود، ممکن است اول سوال برایش کاملا ساده به نظر برسد اما یک متخصص آگاه، با مطرح شدن این سوال ها، کمی به فکر فرو می رود. سوال سئو مخفف چیست از آن سوال های بسیار ساده برای یک فرد متخصص است اما هیچوقت نباید یادمان برود که ما نیز از کجا شروع کردیم. شاید اصلا ریشه یک سری از مشکلات و باگ ها در تخصصمان، به این خاطر باشد که یادمان رفته است که اصلا برای چه یک کاری را انجام می دهیم و اصلا هدف ما از آن کار چیست. با ما همراه باشید.

خدمات مشاوره سئو تابان شهر

سئو مخفف چیست؟

سئو مخفف چیست؟

بنده به عنوان نویسنده تقریبا هیچ شکی ندارم که شمایی که این سوال سئو مخفف چیست را پرسیده اید، جزو سه دسته از افراد هستید. یا کسانی که SEO را در جایی خوانده اند و برایشان سوال شده است که این حروف اختصاری مخفف چه چیزی هستند، شمای کارفرما یا فرد علاقه مندی که درباره ریشه کلمه سئو کنجکاو شده اید و البته که ممکن است یک فرد متخصص باشید که این سوال را صرفا پرسیده اید که ببینید چه نتایجی ممکن است نمایش داده شود و به دنبال کند و کاو دلیل آن باشید. پس در واقع، شما می توانید هر آدمی با هر مشخصات و پرسونایی باشید که به دنبال این جواب هستید و بگذارید به احترام شما و به احترام موتور جست و جو هم که شده، اول از همه پاسخ اصلی این سوال را بدهیم و سپس کمی بیشتر سئو سایت را بررسی کنیم.

سئو مخفف چیست ؟ SEO مخفف Search Engine Optimization است که با اینکه شاید تصور کنیم معنی آن “بهینه سازی موتور های جست و جو” است، در واقع در فارسی “بهینه سازی برای موتور های جست و جو” معنی می شود. مسلما ما سئو کار ها آنقدر ها هم دسترسی به موتور جست و جو نداریم که بخواهیم آن را بهینه سازی کنیم. ما به یک سایت دسترسی داریم و می خواهیم آن را “برای” موتور های جست و جو بهینه سازی کنیم. البته که کلمه “سئو” و سئو سایت هم در زبان فارسی رایج شده است در حالی که همه افراد حرفه ای، به این کار SEO یا اس ای او می گویند. چون همان سئو سایت است که همه جا رایج شده است، ما نیز اصراری نداریم که شما SEO را اس ای او بخوانید و به همان سئو بسنده می کنیم که راحت تر هم هست.

بهینه سازی برای موتور های جست و جو یعنی چه؟

گفتیم که سئو مخفف چیست و فهمیدیم که اشاره به بهینه سازی برای موتور های جست و جو دارد. حال این بهینه سازی که از آن حرف می زنیم دقیقا چه کاری است؟ کلمه “بهینه” معمولا “مناسب” یا “درست” و یا “سالم” معنی می شود. پس در نتیجه زمانی که ما سایتمان را برای موتور های جست و جو بهینه سازی می کنیم، در واقع داریم سایت را به نوعی توسعه می دهیم که مورد تایید موتور های جست و جو باشد. پس سئو سایت یا بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو به مجموعه اموری گفته می شود که باعث می شوند سایت و صفحات آن در موتور های جست و جویی مانند گوگل ثبت یا به اصطلاح Index بشوند و به علاوه آن، رتبه خوبی هم در این موتور های جست و جو دریافت کنند. اینجا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

ما در این پروسه، تغییرات، بهینه سازی ها، توسعه ها و اقداماتی انجام می دهیم که باعث شود موتور جست و جو ما را بیشتر در صفحه نتایج خود که همان صفحه SERP یا Search Engine Result Page نام دارد نمایش دهد. اینکه سایت ما یا صفحه خاصی از سایت ما در موتور جست و جو Index شود چندان سخت نیست اما اینکه همین صفحه ما، با یک کلمه کلیدی خاص که توسط کاربر موتور جست و جو سرچ می شود، در نتایج اول نمایش داده شود، کاری است که با سئو سایت امکان پذیر است و بدون انجام چنین اموری، صفحات ما در موتور جست و جویی مانند گوگل در صفحات آخر نمایش داده می شود که مسلما کسی به سراغ آن ها نمی رود.

چرا سئو می کنیم؟

یک حرف بامزه و جالبی هستش که آنقدر پخش شده است که کسی نمی داند اولین بار چه کسی آن را گفت اما هر کسی که بود، چندان هم پرت و بی راه نگفته بود. او می گفت “اگر می خواهید یک جسد یا مدرک جرمی را جایی پنهان کنید، آن را در صفحه دوم گوگل پنهان کنید. کسی آن جا نمی رود!” درست است که این حرف یک اصطلاح است و کاربران پیگیری هم هستند که به سراغ صفحه دوم و صفحات بعدی بروند (پس لطفا جسد و مدرک جرمتان را آنجا پنهان نکنید که ما کنجکاو ها شرمنده شما نشویم!)، ولی باز هم تعداد این افراد بسیار کم است و ما نیز نباید به صفحه ای به جز صفحه اول نتایج قانع باشیم. برای همین هم هستش که ما سئو سایت را انجام می دهیم. برای اینکه سایت ما به تبدیل به آن مدارک جرم پنهان شده نشود.

آیا راه های دیگری برای تبلیغ سایت به جز سئو هم هست؟

معلوم است که هست! اما همانطور که بالاتر گفتیم سئو مخفف چیست و به فایده آن اشاره کردیم، باید روی این موضوع هم تاکید کنیم که سرمایه گذاری روی سئو سایت، یک سرمایه گذاری بلند مدت اما کم ریسک است. یعنی شما اگر روی سئو سایت سرمایه گذاری کنید و سئو سایت خودتان را به دست افراد کاردان بسپارید، هم به سرعت رتبه خوبی برای بیشتر کلمات اصلی کسب و کارتان دریافت می کنید و هم اینکه نیازی نیست به سراغ دیگر روش های تبلیغاتی بروید. روش هایی که البته بد نیستند و در کنار سئو سایت می توانند کمک کننده باشند، ولی هیچوقت هیچکدام از روش های دیجیتال مارکتینگ، جای سئو سایت را نمی گیرند و نمی توان گفت که روشی از سئو سایت بهتر است.

روش های دیگری مانند تبلیغات کلیکی Google Ads، تبلیغات کلیکی در سایت های دیگر، بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing، تبلیغات خارج از فضای وب و دیگر انواع روش ها هستند که بتوانند سایت ما را پروموت کنند و جایگاه خوبی در دل مخاطب برای ما ایجاد کنند. اما هیچ چیز جای سئو را نمی گیرد و هیچ چیز بهتر از این نیست که با هزینه یکباره، سایت را به رتبه های بالاتر گوگل برسانیم و از سوددهی آن لذت ببریم.

سئو مخفف چیست ؟ چرا همیشه باید به فکر این مخفف باشیم

مخاطب ما در این قسمت افراد متخصص، کارآموزان سئو، کارفرما ها و هر کسی هستش که به هر حال با سئو سر و کار دارد. گفتیم که سئو مخفف چیست و دریافتیم که مخفف آن Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتور های جست و جو است. اما همیشه این را یادتان باشد که بهینه سازی برای موتور جست و جو، یعنی بهینه سازی برای مخاطب و تجربه کاربری که اتفاقا موتور های جست و جویی مانند گوگل به دنبال آن هستند. وقتی صحبت از سئو سایت می شود، یک سری سئو کار ها هستند که سریعا یاد لینکسازی و کلک های آن می افتند و می خواهند با این روش ها، سایتی را بالا بیاورند که هنوز از نظر فنی و محتوایی مشکل دارد. این افراد، باید حتما یادشان باشد که سئو سایت همه چیز نیست. مردم، خیلی آگاه تر از چیزی هستند که فکرش را می کنیم.

بهینه سازی برای موتور های جست و جو درست است که بدون توجه به خواسته مخاطب هم ممکن است انجام بشود. اما این را بدانید که اگر شما موفق شدید که به نتایج اول موتور جست و جو برسید و باز هم به سود دهی نرسیدید، ممکن است که جایی از کار ایراد داشته باشد که اصلا به آن توجهی نکرده اید. آن چیزی که شاید به آن توجه نکرده اید، همان کیفیت سایت شماست. مطمئن باشید که اصل چیزی که سئو درباره آن حرف می زند، رفتار کاربر در سایت شماست و اینکه کاربر چقدر از سایت شما راضی باشد و در آن وقت بگذراند، خیلی تاثیر بیشتری نسبت به لینک و تمام دوز و کلک های آن دارد. پس این را هیچوقت یادمان نرود که سئو مخفف چیست و هیچوقت کلمه “بهینه سازی” را با دور زدن الگوریتم های گوگل اشتباه نگیریم.

سخن پایانی

برای اینکه بگوییم سئو مخفف چیست شاید زیاد صحبت کردیم. اما خب دلیل آن کاملا مشخص است، مخفف سئو را بهانه کردیم تا کمی بیشتر به سئو نگاهی بیندازیم و البته، نگاهمان کمی تفکر برانگیز باشد. و الا اینکه سئو چیست و چه فاکتور هایی را باید برای آن رعایت کنیم را در مقالات قبلی دربارشان صحبت کرده ایم که شما می توانید با مراجعه به آن ها، اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید و چه کسی می داند، شاید همین سوال ساده که سئو مخفف چیست دروازه ورود شما به دنیای سئو باشد و برای کسانی هم که قبلا وارد آن شده بودند، یادآوری ای باشد که ما چرا اینجاییم و دقیقا در حال انجام چه کاری هستیم. اگر جزو کسانی نبودید که صرفا می خواستید بدانید مخفف سئو چه چیزی است و تا اینجا آمده اید، ممنون که همراه ما بودید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *