.

سئو کار کیست ؟ مردان و زنانی تقریبا همه فن حریف!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

خیلی از شغل ها هستند که برای همه مردم کاملا آشنا هستند. همه می دانند که یک دکتر کیست، می دانند آتش نشان چه کسی است، می دانند یک پلیس وظیفه اصلی اش چیست و درباره بیشتر این شغل ها اطلاعات حداقلی را دارند. اما یک سری شغل ها هستند که آنقدر خاص و زیر مجموعه هستند که نه کسی درباره چیستی آن ها اطلاعاتی دارد و نه کسی اهمیت آن ها را به خوبی می داند. یکی از این ها سئو کار است. سئو کار کیست ؟ در این مقاله می خواهیم به این شغل جالب بپردازیم و درباره آن مفصل صحبت کنیم و به شما درباره اهمیت این شغل نیز بگوییم. سئو کار ها مردان و زنانی هستند که اطلاعات زیادی در رابطه با وب و موتور های جست و جو دارند و قرار است که این اطلاعات به درد همه ما بخورد. همراه ما باشید.

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

آموزش صفر تا صد سئو

سئو کار کیست ؟

ما این همه درباره سئو سایت صحبت کردیم و کلی راهکار های پیچیده و گاهی هم ساده در رابطه با تحقق آن گفتیم. اما مسلما هرکسی نمی تواند تمام این مراحل سئو سایت را بدون وقفه و با نظم بسیار پیش ببرد. این کار فقط از عهده یک سئو کار بر می آید که تخصص های لازم در این زمینه را دارد. حال سئو کار کیست ؟ سئو کار کسی است که امور مرتبط با بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو را انجام می دهد و در این راه از ابزار ها و تکنیک های به خصوصی بهره می گیرد. یک سئو کار در واقع یک وب مستر است که بیش از احاطه به مسائل کدنویسی و همچنین طراحی سایت، به موارد بازاریابی و محتوایی آن احاطه بیشتری دارد و تخصص او در زمینه جذب حداکثری مخاطب می باشد. سئو کار، نوعی از یک دیجیتال مارکتر است.

یک دیجیتال مارکتر شخصی هستش که از ابزار های دیجیتال و تکنولوژی های روز دنیا برای جذب مخاطب و بازاریابی استفاده می کند. یک سئو کار هم نوعی دیجیتال مارکتر است منتهی تمرکز او، روی موتور های جست و جو و بهینه سازی سایت برای آن ها می باشد. همانطور که یک محتوا نویس، یک کپی رایتر، یک ادمین و یک وب مستر را می شود یک دیجیتال مارکتر نامید، سئو کار را هم می توان جزو دیجیتال مارکتر ها به حساب آورد. اما  بحث سئو کار کمی با دیجیتال مارکتر های دیگر فرق می کند. کار او کمی گسترده تر و گاهی کمی پیچیده تر است و روش هایی که برای کارش استفاده می کند ممکن است هیچوقت یکسان نباشند. در ادامه با این شغل بیشتر آشنا می شویم و درباره ابزار های کار او نیز صحبت خواهیم کرد اما بد نیست قبلش درباره تخصص های لازم یک سئو کار صحبت کنیم.

سئو کار کیست و چه تخصص هایی باید داشته باشد؟

اگر به این شغل علاقه مند شده اید، بگذارید به شما بگوییم که بهتر است اصلا نترسید! سئو سایت کار بسیار دشواری است اما کسی که تلاش و پشتکار بسیار داشته باشد، می تواند تخصص های لازم آن را به راحتی یاد بگیرد. در پاسخ به اینکه سئو کار کیست درباره ماهیت این شغل صحبت کردیم و حالا لازم است که به شما در رابطه با رشته دانشگاهی این افراد بگوییم. معمولا سئو کار ها تخصص هایی در زمینه های مدیریت بازرگانی، IT و نرم افزار، برنامه نویسی و مهندسی کامپیوتر دارند. اما باور کنید کسی که حتی رشته دانشگاهی اش هم مرتبط با کامپیوتر نباشد هم می تواند یک سئو کار شود. چگونه؟ صرفا لازم است که دوره های کارآموزی سئو را در یک شرکت معتبر بگذراند و به علاوه آن، علاقه، حوصله، پشتکار و زمان داشته باشد. هرچند که این به معنای آسان بودن تخصص سئو نیست.

سئو کار ها معمولا در طول شغل خود کمی به طراحی سایت هم احاطه پیدا می کنند، دستی در کدنویسی دارند، تولید محتوا را بلدند، به خوبی صفحه سازی سایت را انجام می دهند، تحلیل داده و آنالیز را به خوبی انجام می دهند و می توان گفت، سئو کار ها در مسیر تبدیل شدن به یک وب مستر همه فن حریف هستند. چون درگیری با موتور های جست و جو و بهینه سازی سایت برای آن ها، نیازمند فراگیری دانش حداقلی در رابطه با تمامی زمینه های سایت است، منتهی سئو کار باید در یک سری از بخش های خاص، مهارت خودش را بیشتر کند و روی آن ها تمرکز بیشتری داشته باشد. در ادامه به یک سری از شرح وظایف سئو کار می پردازیم که بیشتر متوجه شوید که یک سئو کار کیست و قرار است دقیقا برای سایت چه کار هایی انجام بدهد.

سئو کار کیست و شرح وظایف او چیست؟

بگذارید با یکدیگر رو راست باشیم. شاید خوب نباشد که یک سری از چیز ها خیلی مستقیم گفته بشود اما این موضوع را بدانید که شرح وظایف یک سئو کار در یک شرکت، ممکن است با شرح وظایف او در شرکت دیگر متفاوت باشد. ممکن است مثلا بعضی از شرکت ها تمرکزشان “متاسفانه” روی روش های کلاه سیاه سئو باشد که در این صورت، شرح وظایف سئو کار های آن با شرکتی که تمرکزش روی سئو کلاه سفید است فرق کند. چون سئو کلاه سیاه خلاف قوانین موتور های جست و جو می باشد و ممکن است سایت شما را به قهقرا ببرد، ما نیز شرح وظایف یک سئو کار کلاه سفید را شرح می دهیم. که البته، این شرح وظایف هم از شخص به شخص و از شرکت به شرکتی دیگر و همچنین از بازه زمانی خاصی تا بازه زمانی خاص دیگر ممکن است متفاوت باشد.

در پاسخ به این سوال که سئو کار کیست باید بگوییم سئو کار معمولا این کار ها را انجام می دهد:

  • ساخت لندینگ پیج های بهینه شده برای موتور جست و جو
  • لینکسازی های درست
  • تحلیل و آنالیز رقبا
  • تدوین استراتژی های موفقیت در موتور جست و جو
  • کار با ابزار های کمکی مانند Google Search Console، Google Analytics و …
  • بهینه سازی سرعت سایت و تجربه کاربری
  • آپدیت و بروزرسانی صفحات سایت
  • تولید محتوای سئو شده یا ویرایش محتوا ها و بهینه سازی آن ها برای موتور جست و جو
  • پیگیری امنیت سایت و مراجعه به متخصصین مربوطه در این حوزه
  • رفع ارور های مرتبط با موتور جست و جو و نمایش سایت در صفحه نتایج موتور جست و جو
  • تحلیل و بررسی داده های آماری مرتبط با مخاطبان و عملکرد صفحات در موتور جست و جو

و امور دیگری که کاملا بستگی به سئو کار و کارفرما دارد.

یک سئو کار باید چگونه باشد؟

دقت کردید یک سری از شغل ها هستند که یک سری تایپ های شخصیتی خاصی به آن ها جذب می شوند؟ دقت کردید مثلا بازاریاب ها معمولا برونگرا و خوش صحبت اند و برنامه نویس ها و متخصصان امنیت شبکه معمولا تو دار و درونگرا تر هستند؟ اولا که شاید این موارد صرفا یک سری کلیشه باشند و این موضوع به صورت تکنیکال حقیقت نداشته باشد و ما نیز اینجا به آن کاری نداریم. به این خاطر که یک سئو کار، می تواند هرکسی با هر تایپ شخصیتی ای باشد. درست است که سئو کار ها نوعی بازاریاب دیجیتال محسوب می شوند، اما قرار هم نیست مثلا مانند یک بازاریاب، خیلی خوش صحبت و بذله گو باشند. یک سئو کار به راحتی می تواند کاملا ساکت و درونگرا باشد و باز هم در کار خودش به موفقیت های بسیاری دست پیدا کند.

تایپ شخصیتی یک سئو کار در تعریف اینکه سئو کار کیست هیچ جایی ندارد. شما می توانید با هر تایپ شخصیتی ای یک سئو کار باشید و اتفاقا از همان تایپ شخصیتی هم به نفع خودتان و کارتان استفاده کنید. ولی یک سئو کار همیشه باید فردی منظم، دقیق و استراتژیست باشد و البته گاهی هم باید این توانایی را داشته باشد که تحت فشار هم کار کند. یک سئو کار خوب، برای لحظه به لحظه کارش برنامه دارد و در عین حال نیز ممکن است بعضی جاها مجبور به گرفتن تصمیمات لحظه ای هم بشود. مهم این است که یک سئو کار بتواند در بحران های متفاوت، راه حل های متفاوتی را ارائه بدهد و همچنین مطالعه او همیشه در رابطه با زمینه شغلی خودش بالا باشد. مطالعه کردن، یکی از ارکان اصلی در سئو محسوب می شود و یک سئو کار همیشه آپدیت و به روز است.

سئو کار یعنی چه ؟

گاهی اوقات ما ممکن است تعاریف را در تخصصی که داریم یادمان برود. ممکن است حواسمان نباشد که چه کسی هستیم و معنای کاری که انجام می دهیم را ندانیم. در نتیجه هر سئوکاری، یک بار باید از خودش بپرسد که سئو کار کیست و سئو کار اصلا یعنی چه؟ اشتباه نکنید! اصلا قرار نیست موضوع را دراماتیک کنیم و اتفاقا قرار است به معنای سئو کار بودن خیلی تخصصی نگاه کنیم و ببینیم که آیا ما واقعا داریم “سئو” انجام می دهیم، یا اینکه داریم کار دیگری می کنیم که ممکن است مناسب شخصیت یک سئو کار نباشد. گاهی وقت ها ممکن است با گم کردن راه خودمان، مسیری را پیش بگیریم که خودمان ارزش کارمان را پایین بیاوریم و باعث شویم که چه کارفرما و چه همکاران دیگرمان در کار های دیگر مرتبط با وب، کاری که ما انجام می دهیم را دست پایین بگیرند.

سئو کار به کسی می گویند که سایت را برای موتور های جست و جو بهینه سازی می کند. یعنی در واقع سئو کار یک فرد متخصص است که کارهایی بلد است، که باعث می شوند یک سایت در موتور های جست و جو Index بشود و رتبه های بالا را کسب کند. سئو کار، محتوانویسی با کیفیتی انجام می دهد، لینکسازی را به درست ترین شکل ممکن پیش می برد، به موارد فنی سایت تا حدی وارد است و اگر وارد نباشد از همکاران خود کمک می گیرد و در نهایت اینکه یک سئو کار، فردی است که دارد مهمترین نوع بازاریابی دیجیتال را انجام می دهد. این تعاریف، کمی در طول زمان کمرنگ تر شده اند و برای یک سری از افراد، سئو کار معنای دیگری پیدا کرده است که بد نیست کمی بیشتر به آن ها نیز بپردازیم. بلکه شاید کمک کنیم هدف از دست نرود.

سئو کار واقعی کیست ؟

یک سری شغل ها هستند که به خودی خود، یک مسئولیت اجتماعی قشنگی را روی دوش آدم می گذارند. مثلا یک پلیس خوب، از اینکه امنیت شهروندان را تامین کند و اجازه ندهد که کسی به آن ها آسیبی بزند خوش حال می شود، جدا از اینکه اصلا قرار است چقدر برای این موضوع به او حقوق بدهند. یا مثلا آتش نشان هایی که جان خودشان را کف دستشان می گذارند و به کمک افراد می شتابند چقدر واقعا به پول کاری که انجام می دهند فکر می کنند؟ این نوع شغل ها یک مسئولیت اجتماعی ای روی دوش این افراد می گذارند که به خودی خود، آن ها را از درون دچار شعف و شرخوشی می کند و همین موضوع هم باعث می شود آن ها تمام توانشان را در کارشان بگذارند و در درجات بعدی به کسب درآمد فکر کنند.

موضوع اینجاست که شغل های مربوط به وب و تکنولوژی، بیشتر درباره کسب درآمد و پول هستند. مسلما یک سئو کار هرچقدر هم که علاقه ای به سئو داشته باشد، بیایید رو راست باشیم، اول از همه به خاطر درآمد خوب این شغل به سراغش آمده است. با این حال، یک سئو کار واقعی سعی می کند به کارش ارزش اضافه کند و تقریبا تبدیل به یک مهره غیر قابل جایگزین بشود. این سئو کار، به جای تکرار روش های قدیمی یا با اثر کوتاه مدت، به این فکر می کند که حالا که من سئو این سایت دستم است، چه کاری از دستم بر می آید که مشکلی را از کسی حل کنم؟ به فکر چه کسی باید باشم؟ کارفرما چگونه از کار من راضی خواهد بود و مخاطب این سایت قرار است چه حسی داشته باشد؟ یک سئو کار واقعی، این سوال ها را از خود می پرسد.

چه کسی سئو کار نیست؟

مطمئنم شمایی که می خواهید بدانید سئو کار کیست آدم آگاهی هستید. چرا؟ چون کمتر کسی دوست دارد بداند یک فرد، با عنوان شغلی اش چگونه تعریف می شود. اگر شما از علاقه مندان به سئو هستید و به خاطر همین هم این سوال را پرسیده اید و می خواهید بدانید که برای سئو کار شدن باید چگونه باشید، تبریک می گویم، از همین حالا باید بگوییم که شما سئو کار خوبی خواهید شد. چون آن کسی سئو کار نیست، که اصلا نمی خواهد بداند سئو کار کیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد. این شخص، می خواهد یک سری روش محدود را یاد بگیرد و با همان روش ها، الگوریتم های موتور های جست و جو را دور بزند و شروع به کسب درآمد کند، در آخر هم همه کاسه کوزه ها سر صاحب سایت خراب بشود و کارفرما می ماند و زنگ زدن به گوشی ای که دیگر در دسترس نمی باشد.

کسی که سئو کار نیست، هدفش تنها و تنها پول است و اصلا هیچ احترامی برای بودجه و هزینه ی کارفرما قائل نیست. نه تنها کارفرما، بلکه این شخص اصلا برایش مهم نیست که کاربران سایت چه فکری درباره سایت بکنند و چه تجربه ای کسب کنند. این شخص فقط می خواهد یک قرارداد بنویسد و کلمه کلیدی خاصی را با روش های کلاه سیاه سئو به صفحه اول بیاورد، مدت قرارداد که تمام شد پول را بگیرد و اسم کارفرما را وارد بلک لیست گوشی اش کند. بعد از مدتی گوگل متوجه می شود که سایت با روش های کلاه سیاه بالا آمده است و سایت را پنالتی می کند و آن سایت دیگر به درد نمی خورد. اگر می خواهید بدانید که این اشخاص از چه روش هایی استفاده می کنند، مقاله سئو کلاه سیاه چیست را بخوانید و آنگونه نباشید.

ابزار های کار یک سئو کار چیست ؟

اشتباه نکنید دوستان! قرار نیست اینجا در رابطه با صرفا ابزار های کمکی سئو سایت صحبت کنیم. در رابطه با این موضوع قبلا صحبت کرده ایم و شما می توانید به سراغ مقاله ابزار های کاربردی سئو در همین سایت بروید. ما قرار است در این بخش به شما بگوییم که یک سئو کار دقیقا با چه ابزار هایی درگیر است با چه چیز هایی کار می کند. در واقع، می خواهیم به شما بگوییم که شما بهتر است در رابطه با چه ابزار هایی اطلاعات کافی داشته باشید و قرار است حالا که می دانید سئو کار کیست ، بدانید که او با چه چیز هایی کار می کند.

موتور جست و جو و خصوصا گوگل

مهمترین چیز در شغل یک سئو کار، موتور جست و جو است که البته همه ما می دانیم که مقصود از موتور جست و جو، پر بازدید ترین دامنه جهان، گوگل است. می توان گفت در پاسخ به این سوال که سئو کار کیست می توانیم بگوییم سئو کار، درگیر ترین شخص با گوگل است و همیشه باید حواسش به این موتور جست و جو باشد. سئو کار برای گوگل سئو می کند، قوانین گوگل را باید بداند، الگوریتم های گوگل را باید فرابگیرد و خلاصه گوگل، روز و شب یک سئو کار است.

کلمه کلیدی، محور کار سئو کار

مورد بعدی که خیلی سئو کار با آن کار دارد، کلمه کلیدی است. کلمه کلیدی آن عبارتی است که سئو کار باید صفحه ای را با توجه به جست و جوی آن عبارت به رتبه های اول گوگل بیاورد. کلمه کلیدی، هر عبارتی می تواند باشد و در هر پروژه متفاوت است. هر پروژه ممکن است یک یا چند عبارت کلیدی داشته باشد و کسب درآمد سئو کار ها هم معمولا با توجه به ویژگی های این عبارت کلیدی تعیین می شود.

سیستم مدیریت محتوا و خصوصا وردپرس

گاهی ممکن است یک سئو کار مجبور بشود با پنل های اختصاصی سایت ها کار کند. اما معمولا ترین پنل کاربری برای یک سئو کار همان CMS ها یا سیستم های مدیریت محتوا هستند و از بین آن CMS ها هم معمولا سئو کار ها با وردپرس درگیر تر هستند. اشتباه نکنیم، در پاسخ به این سوال که سئو کار کیست هیچوقت نمی گوییم که یک سئو کار حتما متخصص وردپرس هم هست. اما یک سئو کار معمولا باید احاطه زیادی روی وردپرس داشته باشد به این خاطر که این سیستم مدیریت محتوا اصلی ترین ابزار کار او در سئو On-Page و Technical SEO می باشد. یک سئو کار با این CMS می تواند امور خودش را در سایت انجام بدهد.

ابزار های کمکی سئو سایت

از دیگر مهمترین ابزار های کار یک سئو کار، ابزار های کمکی سئو سایت هستند که هرکدام از آن ها در رابطه با بخشی از سئو سایت می باشند. در پاسخ به این سوال که سئو کار کیست می توان گفت که سئو کار کسی است که بهینه سازی موتور های جست و جو را با توجه به این ابزار ها انجام می دهد، هرچند که کار یک سئو کار فراتر از این ها نیز می باشد. مهمترین ابزار کمکی یک سئو کار Google Search Console یا Google Web Master Tools است که خود گوگل آن ها را برای سئو کار ها و وب مستر ها ترتیب داده است. از دیگر ابزار های مهم می توان Google Analytics، Ahref ، SEMrush، Google Tag Manager، Keyword Planner و … را نام برد.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که یک سئو کار کیست و در رابطه با این شغل به طور مفصل صحبت کردیم. شاید حالا دیگر دید خوبی نسبت به این کار داشته باشیم و شاید هم کمی بیشتر به آن علاقه مند شده باشیم. البته که ما امیدواریم که همین اتفاق افتاده باشد. همیشه بدانید که این عنوان شغلی ما نیست که به ما ارزش می دهد، بلکه ما نیز می توانیم در هر شغل و هر کاری که هستیم، به آن شغل ارزش بدهیم و آن را به نحو احسنت انجام بدهیم تا شاید روزی وقتی کسی در جایی نام آن شغل را شنید، تصویر ما در ذهن او نقش ببندد و متوجه تاثیر ما بشود. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالبی که گفتیم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *