.

طراحی سایت با هوش مصنوعی ؛ تحولی بی‌نظیر در کسب‌وکارها

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

طراحی سایت با هوش مصنوعی به معنی آغاز انقلابی شگرف برای کسب‌وکارهاست! قطعا  شما هم تابه‌حال افسانه‌های زیادی درباره تحول زندگی انسان‌ها به دست ربات‌ها شنیده‌اید، نه؟ باید بگوییم حالا وقت آن رسیده که بر این افسانه‌ها جامه عمل بپوشانید. این می‌تواند به معنی استفاده از هوش مصنوعی در تمام ابعاد بازار و کسب‌وکارها، از تجزیه‌وتحلیل گرفته تا طراحی سایت باشد. در دنیای رقابتی امروز، اگر به‌ دنبال موفقیت و تمایز در میان رقبا هستید، باید با جریان تکنولوژی حرکت کنید.

حالا که تا اینجا آمده‌اید، قول می‌دهیم که شما هم تصمیم گرفته‌اید از هوش مصنوعی برای طراحی سایت استفاده کنید و به کسب‌وکارتان شکلی مدرن و امروزی بدهید. باید بگوییم که جای درستی آمده‌اید؛ چون در ادامه، قصد داریم به بررسی کامل طراحی سایت با هوش مصنوعی بپردازیم و هر آنچه که باید بدانید را با شما در میان بگذاریم.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

آیا طراحی سایت با هوش مصنوعی امکان پذیر است؟

بله، مسلما امکان‌پذیر است؛ وگرنه در این مطلب قرار است در رابطه با چه موضوعی صحبت کنیم؟ برای جمع‌بندی سریع، باید گفت که وقتی در مورد طراحی سایت با هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، در حال بحث در مورد استفاده از ابزارها و فناوری‌های هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی فرایند طراحی و توسعه وب‌سایت هستیم. خب تا اینجا، متوجه شدیم که استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت امکان‌پذیر است و فهمیدیم که تقریبا کارایی آن چیست. حالا بیایید جزئیات بیشتری را بررسی کنیم.

با استفاده از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی، شما می‌توانید مراحل مختلف طراحی یک سایت، شامل کدنویسی، طراحی و تولید محتوای وب را در کمترین زمان ممکن انجام دهید. از طرفی، می‌توانید اجازه دهید تا بخش‌هایی از فرایند طراحی به‌صورت خودکار انجام شوند. در این صورت، زمان و انرژی شما و تیمتان برای رویکردهای خلاقانه‌تر آزاد می‌شود و نیازی نیست وقتتان را صرف بعضی کارهای تکراری و خسته‌کننده کنید! این جمله طلایی را همیشه به یاد داشته باشید؛ «بهترین دید برای نگاه‌کردن به هوش مصنوعی، به‌عنوان ابزاری است که می‌تواند روندهای اضافی در فرایند طراحی وب‌سایت را حذف کند». چه چیزی بهتر از این؟

انواع کاربرد هوش مصنوعی در طراحی وب‌سایت

همان‌طور که بالا هم اشاره کردیم، هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف شامل کدنویسی، تولید محتوای وب و طراحی وب کاربرد دارد. در واقع، هدف شما چه طراحی سایت شرکتی باشد و چه طراحی سایت فروشگاهی، هوش مصنوعی می‌تواند این فرایند را به‌صورت خودکار انجام دهد. شما ترجیح می‌دهید خودتان کل فرایند طراحی وب‌سایت را پیش ببرید یا بخشی از آن را به هوش مصنوعی بسپارید و وقتتان را برای کارهای مهم‌تری در راستای موفقیت کسب‌وکارتان صرف کنید؟

اگر پاسختان به سوال بالا، استفاده از هوش مصنوعی است، پس ادامه مطلب را حتما بخوانید. اگر هم جزو دسته دیگر هستید؛ یعنی می‌خواهید خودتان تمام کارها را انجام دهید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را بخوانید. شاید نظرتان عوض شد! خب حالا برویم به سراغ کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی وب‌سایت:

  • الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توانند بر اساس قالب‌ها و طرح‌های موجود، سایت‌های جدید را به‌صورت خودکار طراحی کنند. این الگوریتم‌ها طرح‌های پیشین و الگوهای معمول طراحی را تحلیل می‌کنند و طرح جدیدی ایجاد می‌کنند که با نیازهای کاربر و محتوای سایت متناسب باشند.
  • هوش مصنوعی بر اساس رفتار کاربران و مشخصات آن‌ها، پیشنهادهایی درباره محتوا ارائه می‌دهد. این روش، می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد و کمک کند تا کاربران به‌سرعت به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.
  • با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان عملکرد سایت را پیش‌بینی کرد. با تحلیل داده‌های گذشته و شناخت الگوهای کاربری، می‌توان به بهبود نرخ تبدیل، کاهش نرخ خروج، افزایش ترافیک و سایر معیارهای مهم عملکرد سایت کمک کرد.
  • در آخر باید بگوییم که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان به‌صورت خودکار، فرایند بهینه‌سازی سایت را انجام داد. این الگوریتم‌ها می‌توانند عوامل مختلفی مانند سازگاری سایت با دستگاه‌های مختلف، سرعت بارگیری، SEO و… را بهبود ببخشند.

آشنایی با روش طراحی سایت با استفاده از هوش مصنوعی

بگذارید در ابتدا، نکته‌ای را به شما بگوییم. بهترین راه برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی وب، این است که به یاد داشته باشید آن‌ها فقط ابزار هستند! ابزارهای طراحی وب هوش مصنوعی، می‌توانند کارهای دست‌وپا‌گیر را که برای تیم طراحی شما خسته‌کننده هستند، به‌صورت خودکار انجام دهند؛ اما نمی‌توانند جایگزین سال‌ها تجربه و استعدادهای انسانی شوند. با درنظرگرفتن این نکته که ابزارهای طراحی وب هوش مصنوعی دارای محدودیت‌هایی هستند، می‌توانید از آن‌ها بهتر بهره ببرید.

خب، حالا که این نکته مهم را به خاطر سپردید، بیایید برخی از محبوب‌ترین روش‌های طراحی سایت با هوش مصنوعی را با هم بررسی کنیم. قلم و کاغذ بیاورید و نکات مهم را یادداشت کنید؛ چون که قرار است کسب‌وکارتان زیر‌ورو شود! البته این مقاله همیشه همین‌جاست و می‌توانید هر موقع که نیاز شد، به آن سری بزنید.

روش طراحی سایت با استفاده از هوش مصنوعی

1- ایجاد تصویر

یکی از محبوب‌ترین روش‌های استفاده از تکنیک‌های طراحی وب با هوش مصنوعی، ایجاد تصاویر برای وب‌سایتتان است. اگر به هر دلیلی، امکان کار با یک طراح گرافیک داخلی را ندارید، مثلا اگر منابع و هزینه کافی ندارید یا طراح گرافیکتان در پروژه‌های دیگر غرق شده و زمان کافی ندارد، هوش مصنوعی به کمکتان می‌آید. با کمک هوش مصنوعی، می‌توانید به‌سرعت تصاویر مورد نیازتان را ایجاد کنید.

2- نوشتن کد

در مرحله بعد، می‌توانید از هوش مصنوعی برای نوشتن کد برای سایتتان استفاده کنید. اگر منابع یا بودجه محدودی دارید، این روش برای‌تان خیلی مفید است. از طرف دیگر، اگر برای شروع، به کمک نیاز دارید، می‌توانید از هوش مصنوعی برای نوشتن کد استفاده کنید تا شما را در مسیر درست قرار دهد.

3- ایجاد تجربه کاربری بهتر

باید بدانید روزهایی که طراحان UX ساعت‌ها را صرف جست‌وجوی داده‌ها می‌کردند تا آماری برای ایجاد تجربه کاربری بهتر پیدا کنند، به سر آمده‌اند! در عوض، با کمک هوش مصنوعی، کل این فرایند راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. عالی نیست؟

4- در‌دسترس‌تر‌بودن سایت

آیا این را می‌دانستید که می‌توانید از تکنیک‌های طراحی وب هوش مصنوعی برای دسترسی بیشتر وب‌سایت خود استفاده کنید؟ در واقع، جمله قبلی سوال نبود؛ بلکه اطلاعاتی درباره هوش مصنوعی بود. کاملا درست است! استفاده از هوش مصنوعی، تضمین می‌کند که سایت شما به‌خوبی در دسترس همه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و همین، یک راه عالی برای استفاده از این فناوری در حال ظهور است.

5- تولید محتوای منحصربه‌فرد

بله، شما می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوای سایتتان هم استفاده کنید. اگر به دنبال پیشنهادهای موضوعی برای صفحه وب‌سایتتان یا به‌ دنبال روشی برای پر‌کردن شکاف‌های موجود در صفحه «درباره ما» باشید، در هر صورت، هوش مصنوعی کمکتان می‌کند. در واقع شما می‌توانید از هوش مصنوعی برای تولید محتوای مفید و کارآمد در سایتتان استفاده کنید.

البته این به معنی این نیست که دیگر نیازی به کپی‌رایترها و نویسنده‌های محتوا ندارید! در عوض، نویسندگان شما می‌توانند محتوای تولید‌شده با هوش مصنوعی را تغییر دهند و اصلاح کنند. در این صورت، شما محتوای منحصر‌به‌فردی برای ارائه خواهید داشت.

یک نکته مهم درباره طراحی سایت با هوش مصنوعی

در ادامه توضیح روش‌های طراحی سایت به کمک هوش مصنوعی، لازم دانستیم یک نکته مهم را با شما در میان بگذاریم. هوش مصنوعی، فرایند طراحی وب‌سایت را ساده‌تر می‌کند و تیم شما می‌تواند روی کارهای حیاتی‌تری در زمینه بهبود کسب‌وکارتان تمرکز کند. جمله قبل کاملا درست است؛ اما به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی می‌تواند در طراحی سایت به شما کمک کند؛ اما نمی‌تواند تمام کارها را انجام دهد (حداقل هنوز نمی‌تواند)!

تکنیک‌ها و روش‌های طراحی وب با استفاده از هوش مصنوعی، هر روز تکامل پیدا می‌کنند؛ اما برای اصلاح و تکمیل آن‌ها، همچنان به دخالت نیروهای انسانی نیاز است. به‌عنوان مثال، یک کپی‌رایتر این توانایی را دارد که روایت‌های شخصی را برای غنی‌سازی صفحه «درباره ما» اضافه کند یا یک برنامه‌نویس، این توانایی را دارد که بررسی کند چرا فلان کد کار نمی‌کند؛ اما مسلما نباید انتظار انجام این کارها را توسط هوش مصنوعی داشته باشید! پس استفاده از هوش مصنوعی به‌ هیچ‌ وجه به معنی عدم نیاز به نیروی انسانی نیست! این نکته را حتما در نظر بگیرید.

نکته مهم درباره طراحی سایت با هوش مصنوعی

مراحل طراحی وب‌سایت با ابزارهای هوش مصنوعی

اولین چیزی که در این قسمت باید در نظر بگیرید، این است که برای طراحی سایت با هوش مصنوعی در ابتدا لازم است با ابزارهای آن آشنا باشید. بعد از آن،  می‌توانید 3 مرحله زیر را طی کنید و تمام. سایت شما آماده است!

مرحله اول؛ ایجاد یک طرح برای صفحه وب

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که یک طرح‌بندی برای صفحه وب‌سایتتان ایجاد کنید. ابزار هوش مصنوعی متن به تصویر Midjourney می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. به این صورت که شما یک پیام متنی ارسال و تصویری از ایده خود را که توسط Midjourney طراحی شده، دریافت می‌کنید. خیلی‌ها از این ابزار برای تولید تصاویری که داخل سایت‌ها می‌بینید، استفاده می‌کنند؛ اما شما همچنین می‌توانید از آن برای ایجاد طرح‌بندی وب هم بهره ببرید.

این را به یاد داشته باشید که هر چه بهتر، قصد خود را در دستور خود بیان کنید، شانس بیشتری وجود دارد که Midjourney طرح مناسبی برای‌تان ایجاد کند. از آنجایی که می‌خواهید یک طرح‌بندی برای سایتتان ایجاد کنید، بهتر است به‌صراحت کلمات کلیدی مانند  UX و UI را در دستورتان ذکر کنید. همچنین می‌توانید تصویری از طرح‌بندی مورد نظرتان را به همراه متن ضمیمه کنید. در نهایت، Midjourney با تطبیق‌دادن متن و تصویرتان، طرح نهایی را ایجاد می‌کند.

مرحله دوم؛ نوشتن محتوا برای وب‌سایت

جا دارد که جمله تکراری اما بسیار ارزشمند «محتوا همیشه پادشاه است» را به یادتان بیاوریم. زمانی که شما محتوای خوب و تاثیرگذار در سایتتان نشر دهید، می‌توانید به‌راحتی توجه کاربران زیادی را به خود جلب کنید. در این راستا، می‌توانید از ابزار معروف و کاربردی ChatGPT استفاده کنید. حتما تا الان نام ChatGPT بارها و بارها به گوشتان خورده است، نه؟

نکته‌ای که باید در مورد ChatGPT در نظر بگیرید، این است که در این ابزار هم مشابه Midjourney، هر چه بهتر قصد خود را در دستورتان بیان کنید، پاسخ مرتبط‌تری دریافت می‌کنید. شما باید جزئیات کافی را مشخص کنید تا ابزار، دقیقا آنچه را که می‌خواهید، درک کند. برای مثال، می‌توانید به ChatGPT اینطور بگویید؛ «محتوای صفحه‌فرود که کفش‌های ورزشی را تبلیغ می‌کند».

مرحله سوم؛ تبدیل طراحی به یک وب‌سایت کاملا کارآمد

هنگامی که طراحی و محتوای صفحه خود را دارید، از آن‌ها به‌عنوان مرجع برای ایجاد صفحه وب با استفاده از یک سازنده وب‌سایت بدون کد مانند Editor X استفاده کنید. شگفت‌انگیز است، نه؟ هنگامی که ساختار صفحه خود را تعریف کردید، می‌توانید عناصر بصری مانند تصاویر کفش‌های تولید‌شده توسط Midjourney را کپی و جایگذاری کنید. بعد هم بلوک‌های محتوا را با متن ایجاد‌شده توسط ChatGPT پر کنید و تمام!

مراحل طراحی وب‌سایت با ابزارهای هوش مصنوعی

سخن پایانی

اجازه دهید در پایان، یک آمار جالب را به اطلاعتان برسانیم. مطالعات اخیر، نشان داده‌اند که تقریبا 67 درصد از مشاغلی که از طراحی وب برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان خود استفاده نمی‌کنند، گفته‌اند که اگر طراحی وب، فرایندی آسان‌تر و سریع‌تر بود، حتما این کار را انجام می‌دادند! اینجاست که اهمیت استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی وب‌سایت، خصوصا برای چنین کسب‌وکارهایی مشخص می‌شود. اصلا اقدام هوشمندانه همین است که با جریان تکنولوژی پیش بروید و از حضور هوش مصنوعی در کسب‌وکارتان بهره ببرید.

به همین دلیل، ما در این مطلب به بررسی طراحی سایت با هوش مصنوعی پرداختیم. یادتان نرود که مشاوران کاربلد ما در آکادمی تابان، آماده‌اند تا به سوالات شما در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت پاسخ دهند.

منابع:

Hubspot

Editorx

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *