.

از طراحی سایت خلاقانه چه می دانید؟

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

پیشرفت تکنولوژی موجب شد تا خیلی از کسب‌وکارها، علاوه‌ بر فروش حضوری، به سمت فروش آنلاین هم بروند و یک شعبه مجازی هم راه‌اندازی کنند. رقابت در بستر وب اگر سخت‌تر از فروش فیزیکی نباشد، آسان‌تر هم نیست! مهم‌ترین مزیت رقابتی برای جذب کاربران اینترنت، طراحی سایت خلاقانه است. سایت، ویترین برند و فروشگاه شماست. اگر به سایتتان چاشنی خلاقیت را اضافه نکنید، خیلی‌زود کاربرانتان را از دست می‌دهید.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

طراحی سایت خلاقانه

یک طراحی سایت خلاقانه می‌تواند تجارت شما را از فرش به عرش برساند! فرقی نمی‌کند کسب‌و‌کار شما یک فروشگاه باشد یا یک شرکت؛ در هر صورت، طراحی سایت می‌تواند به شما کمک کند. در این مطلب، قصد داریم درباره طراحی سایت صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه سایتی طراحی کنید که علاوه بر رعایت قوانین زیبایی‌شناسی و پیروی از مدرنیته، خلاقیت از آن چکه کند. مسافران عزیز کمربندهای خود را ببندید و آماده پرواز شوید!

اصلا چرا به طراحی سایت خلاقانه نیاز دارید؟

این روزها بچه‌های‌ کوچک و پدربزرگ‌ها هم وب‌سایتی ساخته‌اند! منظور ما از این اغراق، این است که وب، هر روز شلوغ ‌و ‌شلوغ‌تر می‌شود و زمانی که شما این مطلب را تا انتها بخوانید، حداقل 10 سایت دیگر به وب‌سایت‌های این دنیا اضافه شده است! قطعا این شلوغ‌شدن و ازدیاد سایت، دیده‌شدن را برای شما سخت‌تر می‌کند.

قطعا و حتما سوالی که اینجا باید بپرسید، این است که آیا راهی برای دیده‌شدن بیشتر وب‌سایت من وجود دارد؟ از آنجایی که تنها مرگ است که چاره ندارد، این مشکل نیز به‌راحتی قابل حل‌شدن است. اولین راه‌حلی که برای این مشکل وجود دارد، طراحی سایت خلاقانه است. قطعا شما دوستان در طول‌ روز به سایت‌های زیادی سر می‌زنید. خیلی از این سایت‌ها، دچار آشفتگی هستند، هنگام ورود به آن‌ها حس خوبی به شما دست نمی‌دهد و پس از گذشت چند ثانیه، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهید!

زمانی که می‌خواهید وب‌سایت خودتان را راه‌اندازی کنید، باید به این نکته توجه کنید که کاربران شما چه کسانی هستند یا اگر بخواهیم آسان‌تر بگوییم، شما می‌خواهید چه افرادی به سایت شما سر بزنند؟ قطعا آیتم‌هایی که باید در طراحی سایت فروشگاهی قرار داده شوند با آیتم‌هایی که در طراحی سایت شرکتی نیاز است، متفاوت هستند. از طرفی هم طراحی سایت یک فرایند وابسته به خلاقیت است که بنابر این اصل، می‌توان گفت این کار، بیشتر از آن که یک علم باشد، یک هنر است. اما از آنجایی که سایت، ابزاری برای ارائه به‌ حساب می‌آید، نیازمند رعایت قوانین خاصی است.

در طراحی سایت، نکات ساده‌ای وجود دارند که اگر رعایت شوند، قطعا سایت شما را تبدیل به سایتی می‌کنند که هر کاربری که به آن وارد شود، اولین کلمه‌ای که پس از نگاه اول خواهد گفت «WOW» است! البته قطعا استعداد و تجربه هم مهم است. در بخش بعد، به شما خواهیم‌ گفت چه‌ نکاتی را رعایت کنید تا سایتی سرشار از خلاقیت داشته باشید.

اهمیت طراحی سایت خانه

5 اصل حیاتی در طراحی سایت خلاقانه

در این بخش، اصلی‌ترین و مهم‌ترین اصول طراحی سایت را به شما می‌گوییم. رعایت این اصول به سایت شما کمک می‌کند تا در جریان خلاقیت و مدرنیته قرار بگیرد. فرقی نمی‌کند طراحی سایت شرکتی باشد یا فروشگاهی؛ در هر صورت، این نکات می‌توانند تا حد زیادی سایت شما را از این‌ رو به آن‌ رو کنند! بیش از این، وقت باارزش شما را نمی‌گیریم و سراغ اصل مطلب می‌رویم.

طراحی سایت خود را در تعادل نگه‌ دارید

1- هدف سایت خود را مشخص کنید

فرقی نمی‌کند طراحی سایتی که انجام می‌دهید، برای خودتان است یا یک مشتری؛ در هر دو صورت، باید هدف یا اهدافی را که برای آن وب‌سایت طراحی می‌کنید، به‌وضوح مشخص کنید. مطمئن باشید که رقبای شما یا رقبای مشتریانتان ساکت نمانده‌اند. آن‌ها نیز در حال برنامه‌ریزی و ایجاد سایتی با طراحی خلاقانه و چشم‌نواز هستند که تجربه کاربری را برای افرادی که به آن سایت می‌آیند، جذاب‌ و دلپذیر کند. این کار، از آن دسته کارهایی است که باید دائما در جریان باشد؛ چراکه موجب رشد سایت می‌شود.

مشتریان طراحی سایت اصولا 2 گروه هستند. گروه اول، افرادی هستند که تصمیم دارند یک سایت جدید طراحی کنند و برای این کار به تخصص شما نیاز دارند. گروه دوم، افرادی هستند که اهدافشان مشخص است، نام تجاری و محتوایی که قرار است در سایت بارگذاری کنند، مشخص است و آماده پیاده‌سازی یک CMS به کمک شما هستند. گروه دوم که همه‌چیز را از قبل آماده کرده‌اند و تنها به یک سایت نیاز دارند. اما گروه اول، نیازمند تعریف اهداف تجاری هستند. علاوه بر آن، باید دامنه‌ سایت و صفحات‌ وب مورد نظر نیز با دلیل‌وبرهان مشخص شوند.

یکی از سوالاتی که برای داشتن سایتی خلاقانه باید بپرسید، این است که اصلا چرا این وب‌سایت باید وجود داشته باشد؟ به‌طور مثال، شما در حال طراحی یک سایت فروشگاهی هستید و هدف از ایجاد این سایت، ارائه محصولات در این فروشگاه آنلاین است. سوال بعدی که باید بپرسید، این است که هدف وب‌سایت شما چیست؟ در نمونه سایت فروشگاهی، هدف، جذب کاربران و افزایش فروش است. حالا که می‌دانید علت به‌وجود‌آمدن سایتتان چیست و در ادامه آن، می‌خواهید این سایت چه‌ کاری برای شما انجام دهد، نوبت این است که روی این موضوع تمرکز کنید که چگونه به خواسته‌هایتان دست پیدا کنید؟

در یک کسب‌وکار آنلاین، جذب مشتری همه‌چیز نیست؛ بلکه نگه‌داشتن آن‌ها در سایت است که اهمیت زیادی دارد. درست است که شما برای طراحی سایت خلاقانه خود، زمان زیادی را گذاشته‌اید؛ اما این موضوع را نباید فراموش کنید که سایت شما باید در بستر اینترنت عرضه شود و هنگامی که کاربری در اینترنت به جست‌وجو می‌پردازد، سایت شما در بین نتایجی باشد که به نمایش درمی‌آیند. برای دیده‌شدن صفحات مختلف سایت، علاوه بر طراحی سایت خلاقانه، به عاملی به نام سئو هم نیاز دارید.

2- طراحی سایت خود را در تعادل نگه‌ دارید

منظور از حفظ تعادل در طراحی سایت، این است که اگر طراحی سایت شما مانند یک ترازو باشد، دو کفه آن در حالت تعادل باشند و یک طرف سنگین‌تر از طرف دیگر نباشد. به‌ نوع دیگری، می‌توان گفت در طراحی سایت، باید به قوانین تقارن در طراحی نیز احترام بگذارید. به تصویر پایین دقت کنید و یک‌ بار خودتان آن را بررسی کنید تا ما نیز نکات موجود در تصویر را به شما بگوییم.

این تصویر مربوط به ویوپورت اول سایت Khoi Vinh’s Subtraction است. همانطور که مشاهده می‌کنید، ضربدری که در سمت‌ راست سگ کشیده شده است، وزن بصری اضافه‌ای که در سمت‌ چپ تصویر وجود دارد را جبران می‌کند. همین جزئیات کوچک در تصاویر هستند که طراحی سایت ساده را تبدیل به طراحی سایت خلاقانه می‌کنند! آن چیزی که در این تصویر دیدید، تعادل نامتقارن نامیده می‌شود. اگر مراقب نباشید که چه‌ چیزی را کجای صفحه قرار می‌دهید، سایت شما به یک سایت با طراحی نامتعادل تبدیل می‌شود.

ایجاد تعادل در وزن بصری یک طرح، مستلزم دستکاری‌هایی مانند ایجاد تغییر در رنگ، اندازه‌ها، اضافه‌کردن یک یا چند عنصر یا برعکس آن و حذف عناصر مختلف است. فرض کنید به‌جای ضربدر در تصویر بالا، از یک سیب یا پرتقال استفاده کنیم. اتفاقی که می‌افتد، این است که چیدمان تصویر از حالت تعادل خود خارج می‌شود و همه‌چیز بر هم می‌خورد. رسیدن به حالت تعادل نامتقارن، عملی بسیار سخت‌ و حساس است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این سبک، باید تمرین‌های زیادی داشته باشید.

3- طراحی سایت خود را با شبکه‌بندی انجام دهید

شبکه‌بندی‌کردن یکی از موثرترین راه‌ها برای طراحی سایت خلاقانه است؛ چراکه این کار، باعث می‌شود تا سایت شما به تعادل برسد. منظور از شبکه‌بندی‌کردن هم رسم خطوط عمودی‌ و افقی با فاصله یکسان در تصاویر است. ستون‌ها باعث می‌شوند تا خوانایی در سایتتان به‌شدت بالا برود و کاربر به‌راحتی می‌تواند با محتوایی که در صفحات قرار داده‌اید، ارتباط برقرار کند و جذب آن شود. پیشنهاد ما به شما، استفاده از قانون «نسبت طلایی مشابه» است.

رعایت این قانون، کمک می‌کند تا همه‌چیز برای چشم، آسان به‌ نظر برسد. قانون نسبت طلایی که به قانون «یک‌سوم» هم شناخته می‌شود، توضیح می‌دهد که به‌طور مثال، چرا باید عرض‌ صفحه، فلان مقدار باشد و چرا باید محتواها را با فلان مقدار اندازه کنار هم قرار دهید. رعایت تمام این نکات، موجب می‌شود یک سایت مینیمال، اما خلاقانه داشته باشید.

به تصویر بالا نگاه کنید. آنچه در این تصویر می‌بینید، طراحی است که به هیچ‌ وجه چشمگیر نیست و از لحاظ بصری زیبایی ندارد. ساختار دقیق عناصر در این صفحه است که موجب شده درک آن برای شما راحت‌تر شود! ستونی که در سمت چپ قرار گرفته،  2 برابر ستونی است که در سمت راست است که این اندازه‌ها کاملا منطقی هستند. رعایت همین قانون‌های ساده، می‌تواند طراحی ساده سایت شما را تبدیل به طراحی سایت خلاقانه کند.

طراحی سایت خود را با شبکه‌بندی انجام دهید

4- از دو یا سه رنگ پایه برای طراحی سایت خود استفاده کنید

خیلی از افراد، فکر می‌کنند منظور از طراحی سایت خلاقانه، سایتی است که پر از رنگ‌ و‌ تصویر باشد. خدمت شما عارض هستیم که اگر شما هم جزو این گروه هستید، سخت در اشتباهید! یک‌ بار دیگر از شما دعوت می‌کنیم به تصویر زیر نگاه کنید.

این تصویر مربوط به ویوپورت اول سایت The First Twenty است. اگر در این طراحی به‌جای رنگ قرمز، از آبی یا سبز لیمویی استفاده می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا باز هم خلاقانه و چشم‌نواز به‌ نظر می‌آمد؟ به احتمال 99.99 درصد خیر! آبی یا سبز، رنگ‌هایی نیستند که مناسب این پالت رنگی باشند. شما نمی‌توانید هر رنگی که دلتان بخواهد را در طراحی سایت استفاده کنید و برچسب خلاقانه هم به آن بچسبانید.

سایت‌های زیادی وجود دارند که ترکیب رنگ‌های مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهند که از جمله این سایت‌ها، می‌توان به ColourLovers اشاره کرد. یکی از اصول خیلی‌ مهم در طراحی سایت خلاقانه، این است که رنگ‌هایی انتخاب شوند که کنار هم قرارگرفتنشان چشم را نوازش کند و روح را جلا دهد. طراح سایت خلاق، کسی است که از بین هزاران رنگ، دو یا سه موردی را انتخاب کند که کنار هم قراردادنشان هارمونی خاص و زیبایی را ایجاد کند. هیچ لیست یا قراردادی وجود ندارد که به شما بگوید حتما این چند رنگ را با هم استفاده کنید. پس این سلیقه شما در کنار دانش رنگ‌شناسی است که به کمکتان می‌آید.

5- گرافیک ضعیف؛ طراحی سایت خلاقانه را به خطر می‌اندازد

برای آنکه طراحی سایت خلاقانه باشد، نیاز نیست متوصل به گرافیک‌های فانتزی شوید. قطعا یک گرافیک ضعیف، می‌تواند به طراحی سایت شما لطمه بزند. وب‌سایتی مانند WebDesigner Wall به این مسئله اهمیت زیادی داده و تصاویر فوق‌العاده‌ای را به اشتراک گذاشته است. این در حالی است که اکثر سایت‌ها به این اصل توجهی نمی‌کنند و انتظار دارند طراحی سایتشان خلاقانه هم از آب دربیاید!

سایت MaxVoltar از جمله سایت‌هایی است که بیشترین زمان را برای پیاده‌سازی گرافیک خود صرف می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، تصویر زمینه‌ای که انتخاب کرده‌اند، رنگی خنثی دارد و به هیچ عنوان چشم را اذیت نمی‌کند. گرافیکی هم که برای سایت انتخاب شده‌ است، در عین سادگی، طراحی سایت فوق‌العاده‌ای را رقم زده است. هر کدام از المان‌های این تصویر، ظاهری زیبا ایجاد کرده‌اند که هیچ گرافیستی نمی‌تواند این ترکیب رنگ را بر هم بزند!

گرافیک ضعیف؛ طراحی سایت خلاقانه را به خطر می‌اندازد

سخن پایانی

در این مطلب، درباره طراحی سایت خلاقانه به شما گفتیم. ضرورت وجود یک سایت خلاقانه، عاملی است که می‌تواند یک کسب‌وکار را از زمین بلند کند! قطعا داشتن یک سایت خلاقانه، محدود به مواردی گفته‌ایم نمی‌شود. مواردی چون یک‌دست‌بودن المان‌ها، انتخاب فونت مناسب، دسترسی به بخش‌های مختلف سایت، خوانایی و وضوح تصاویر سایت، از مواردی هستند که استفاده از آن‌ها به خلاقیت سایت اضافه می‌کند.

فرقی نمی‌کند طراحی سایت فروشگاهی انجام دهید یا سایت شرکتی؛ در هر صورت، باید به تمام این موارد برای طراحی سایت خلاقانه توجه ویژه‌ای داشته باشید. ورود به این حوزه مثل خیس‌کردن پاهاست؛ اما برای آنکه بتوانید به یک شناگر حرفه‌ای تبدیل شوید، نیاز به تمرین‌ و تکرار مداوم دارید. علاقه‌ و استعداد هم از فاکتورهایی هستند که می‌توانند شما را به جلو هل دهند. فراموش نکنید که یک طراح سایت، هم متخصص است و هم هنرمند. اگر از شما بخواهیم یک مورد دیگر را به 5 اصل طراحی سایت خلاق اضافه کنید، آن مورد چیست؟ پاسخ خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *