.

محتوای زرد چیست و چرا نباید به سمت آن برویم؟

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

هر محتوایی با هر فرمتی که تولید می‌شود، در یک رنگ‌بندی خاص قرار می‌گیرد. قطعا برای اینکه بدانید محتوای زرد چیست، به سراغ این مطلب آمده‌اید. محتواها در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند؛ یک محتوا زرد می‌شود و یک محتوا در دسته همیشه‌سبزها قرار می‌گیرد. دقت کرده‌اید که وقتی یک محتوای اغراق‌آمیز و غیر قابل‌ باور را می‌بینید یا می‌خوانید، با خودتان می‌گویید «از کاه، کوه ساخته است!» یعنی انقدر چاشنی اغراق را به داستان اضافه کرده که از حد گذشته است! در این مطلب، قرار است به این نوع سمی محتوا بپردازیم و به شما بگوییم که محتوای زرد چیست؟

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

محتوای زرد چیست

محتوای‌ زرد، همیشه بحث‌برانگیز بوده و باعث اختلافات زیادی شده است. خیلی از افراد، معتقد هستند که استفاده از این محتوا، مانعی ندارد و تا زمانی که بتوانند با این روش، کاربری را جذب کنند و فروش داشته باشند، از آن استفاده می‌کنند. اما عده کثیری نیز در جبهه مخالف این افراد قرار دارند و معتقد هستند، محتوا باید ماندگار باشد و سودی به کاربر برساند. به همین علت، تمایل به تولید محتوای‌ زرد ندارند و ترجیح می‌دهند محتوای همیشه‌سبز تولید کنند. اما کدام گروه نظر درستی دارند؟ اصلا محتوای زرد و سبز چیست و چرا باعث اختلاف بین علما شده است؟ اگر تا انتها همراه ما بمانید، با صفر تا صد این محتواهای رنگارنگ آشنا خواهید شد.

ماهیت محتوای زرد چیست؟

یکی از بحث‌برانگیزترین نوع محتواها در طول تاریخ، محتواهای‌ زرد است. تولید محتوای‌ زرد هیچ‌وقت متوقف نشده است. شاید بگویید یک محتوای جنجالی چگونه هنوز هم تولید می‌شود؟ علتش این است که خیلی از افراد، علاقه‌مند به افزایش درآمد هستند و حاضرند برای رسیدن به هدفشان، هر نوع محتوای بی‌کیفتی را تولید کنند!

محتوای‌ زرد، محتوایی است که هیجان و اغراق از آن چکه می‌کند و می‌تواند در یک مقطع زمانی کوتاه، درآمد شما را بالا ببرد و چرخ گردش‌ حسابتان را حسابی بچرخاند. چیزی که تعداد زیادی از افراد درباره این محتوا می‌دانند و تعداد زیادتری نمی‌دانند، این است که تولید این نوع محتوا، می‌تواند آسیب‌های زیادی هم برای استفاده‌کنندگانش داشته باشد.

اما ماهیت واقعی محتوای زرد چیست؟ محتوای‌ زرد نوع اغراق‌آمیزی از محتواست که بیش از حد تبلیغاتی و اغراق‌آمیز است و به‌نوعی دراماتیک شده است. هدف از تولید این نوع محتوا، جلب توجه و احساسات خواننده یا بیننده است که این کار را به‌شکل تابلویی انجام می‌دهند! منظور از تابلو‌بودن، این است که محتوای‌ زرد، مستقیم احساسات خواننده را نشانه گرفته است؛ نه اینکه غیر مستقیم در ذهن و قلبش نفوذ کند.

تولید محتوای زرد در طراحی سایت چگونه است؟

محتوای زرد بیشتر در بخش تولید محتوای سایت استفاده می‌شود که نویسندگان این محتواها، پیش از شروع به نوشتن، انصاف و تعادل در متن را دور می‌اندازند و بعد کارشان را شروع می‌کنند. به‌جای فاکتورهایی که کنار گذاشته‌اند نیز از فاکتورهایی مانند دروغ‌گفتن و بلف‌زدن استفاده می‌کنند و یک داستان تخیلی می‌سازند و به خورد کاربر می‌دهند!

یکی از ویژگی‌های بارز محتوای‌ زرد، این است که در آن‌ها حقایق را به‌شکلی که می‌خواهند شما باور کنید، بسته می‌کنند و به شما می‌گویند تا شما نیز از آن‌ها استفاده کنید و این افراد را به خواسته‌شان برسانید. برعکس محتوای‌ سبز که ذهن شما را درگیر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به فراتر از محتوا فکر کنید، محتوای‌ زرد به هیچ‌ وجه شما را کنجکاو نمی‌کند و قرار است کاری کند که شما هوش و ذهنتان را به حالت تعلیق در آورید.

این محتوا قلب و احساسات شما را نشانه گرفته است و می‌خواهد کاری کند که با احساساتتان، تصمیم بگیرید و خواسته تولیدکنندگانش را برآورده کنید. ریشه تولید این نوع محتوا به رقابت بزرگ و نفس‌گیر دو نشریه بزرگ نیویورک برمی‌گردد. شاید باور نکنید؛ اما یک کاریکاتوریست با محتوای زردی که تولید کرده بود، بین آمریکا و اسپانیا جنگ به‌ راه انداخت که حتما به این داستان اشاره خواهیم کرد. در ادامه، به شما می‌گوییم که علت نام‌گذاری محتوای زرد چیست.

علت نام‌گذاری محتوای زرد چیست؟

در اواخر قرن نوزدهم در شهر زیبای‌ نیویورک، دو نشریه بزرگ بر سر به‌دست‌آوردن تعداد بیشتر خواننده، رقابتی مانند یک جنگ تمام‌عیار داشتند! این دو نشریه عبارتند از New York World به سرپرستی و مالکیت Joseph Pulitzer و New York Journal به سرپرستی و مالکیت William Randolph Hearst. کاریکاتوریستی که برای پولیتزر کار می‌کرد، یعنی آقای Richard F. Outcault، در سال 1895 یک تصویر کمیک ترسیم کرد که در روزنامه نیویورک ورلد منتشر شد و جزو موفق‌ترین کمیک‌های این روزنامه بود.

در این تصویر کمیک، یک کودک با لباس خواب زرد بلند دیده می‌شد. نام این اثر Hogan’s Alley یا کوچه هوگان بود. علت این نام‌گذاری نیز این بود که یک کودک زردپوش توانسته بود فروش این روزنامه را در کوچه هوگان به‌شدت بالا ببرد و جالب اینجاست که این کار را به‌تنهایی انجام می‌داد. از آنجایی که مالک نشریه نیویورک ژورنال، حس عقب‌ماندن از نیویورک ورلد را داشت، تصمیم گرفت بازی را به‌نفع خودش تغییر دهد و برای این کار به کاریکاتوریست اثر کوچه هوگان، یعنی ریچارد، مبالغ سنگینی را پیشنهاد داد و او را از مقر جوزف پولیتزر به مقر خودش آورد.

آقای پولیتزر هم از آنجایی که نمی‌خواست طعم تلخ باخت را بچشد، تصمیم گرفت تا کاریکاتوریست جدیدی را استخدام کند و داستان بچه زردپوش و کوچه هوگان را ادامه دهد. جنگ این دو نشریه ادامه داشت تا اینکه ریچارد اوتکو از پولیتزر شکایت کرد و خواستار حق کپی‌رایت کمیکی بود که در روزنامه نیویورک ورلد منتشر کرده است. این نبرد قانونی در نهایت به نفع پولیتزر به پایان رسید.

بچه زرد‌پوش از آن به بعد در هر دو نشریه حضور داشت و منجر به رقابتی بی‌امان بین این دو شده بود و هر دو سعی می‌کردند تا حاشیه بیشتری درست کنند! این تلاش‌ها در نهایت منجر به کاهش صداقت و عینیت در محتوای این روزنامه‌ها شده بود. دیگر حقیقت مثل قبل منتشر نمی‌شد و همه‌چیز در حال تحریف بود. این دو روزنامه در طی این رقابت ناسالم، به‌ دنبال این بودند که خواننده خسته نشود و این کار را با توهین، اخبار رسوایی و هیجان‌های الکی انجام می‌دادند. فکر می‌کنیم اکنون دیگر متوجه شدید که علت نام‌گذاری محتوای زرد چیست و چه داستانی پشت آن است!

4

تاثیر محتوای زرد چیست؟

محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که اطلاعات را با بالاترین دقت‌ و کیفیت به خوانندگانش منتقل کند و کاری کند که مردم بعد از خواندن یا دیدن آن، بتوانند عاقلانه‌تر تصمیم‌گیری کنند. محتوای‌ زرد مانند لکه‌ای زرد بر تاروپود سفید صداقت در طراحی سایت ما است. این نوع از محتوا با عواملی مانند جانب‌داری، رنگ‌آمیزی شده است و هدف آن افزایش مخاطب تا جای ممکن است.

تولید محتوای‌ زرد، مانند نشان‌دادن نیمه‌ تاریک داستان به شنوندگان و خوانندگان است؛ به‌نوعی که آن‌ها را از حقیقت دور کند. اصولا این محتواها باعث می‌شوند تا شما از اصل داستان دور شوید و ندانید که در آینده قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد.

محتوای همیشه‌سبز چیست؟

حالا که متوجه شدید محتوای زرد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، نوبت آن است که با محتوای‌ سبز یا محتوای همیشه‌سبز آشنا شوید. از آنجایی که درختان همیشه‌سبز مثل کاج و صنوبر، سمبل زندگی همیشگی هستند، در بازاریابی محتوا نیز محتوای همیشه‌سبز به معنای پایداری و ماندگاری محتوا در طول زمان است. این نوع از محتوا، کمک شایانی به ارتقای سئو سایت می‌کند.

محتوای همیشه‌سبز، محتوایی است که می‌تواند کاربران را بارها و بارها به سایت شما بیاورد. این نوع از محتوا، دارای کیفیت بالا و ارزشمندی است و در طول زمان، دستخوش تغییر نمی‌شود. تنها تغییراتی که ممکن است نیاز به اعمال آن‌ها باشد، تغییر زمان است. به‌‌طور مثال، 2022 را تبدیل به 2023 می‌کنند. اگر بخواهیم یک مثال ملموس برای این نوع از محتوا بزنیم، می‌توانیم به محتواهای منتشر‌شده در سایت‌های ویکی‌پدیا و IMDB اشاره کنیم. محتواهای این سایت‌ها همیشه آپدیت می‌شوند و مخاطبان زیادی هم دارند.

3

کدام محتواها همیشه‌سبز حساب نمی‌شوند؟

شاید برای‌تان سوال شده باشد که چه محتواهایی را نمی‌توان جزو محتواهای همیشه‌سبز دانست؟ در ادامه، به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

  • مقالات خبری که عمر آن‌ها بین یک روز تا یک هفته است؛
  • آمارها و گزارش‌هایی که قدیمی می‌شوند و نیاز به به‌روزرسانی دائمی دارند؛
  • محتواهایی که مربوط به یک فصل یا یک ماه خاص هستند و در باقی سال از آن‌ها استفاده نمی‌شود؛
  • محتواهایی که مربوط به حاشیه زندگی سلبریتی‌ها، موسیقی و مد هستند؛
  • اخبار مربوط به مد و فشن که مقطعی هستند.

در سئو سایت، محتوای همیشه‌سبز به‌اندازه طراحی سایت استاندارد مهم است. محتوای همیشه‌سبز هیچ تاریخ انقضایی ندارد و با گذر زمان، چیزی از ارزش‌هایش کم نمی‌شود. به‌عنوان مثال، محتواهایی که مربوط به انتخابات ریاست جمهوری هستند، در بازه انتخابات پیگیری می‌شوند و کسی 6 ماه پس از رای‌گیری، به دنبال نتیجه انتخابات و اخبار و حاشیه‌های آن نمی‌گردد. محتوا‌های غیر سبز، خیلی زود در قبرستان گوگل دفن خواهند شد!

فرمت رایج در محتواهای همیشه‌سبز

یک‌سری از محتواها ماندگاری زیادی در بستر اینترنت دارند. تولیدکنندگان محتوا، فرمت‌های خاصی را به‌عنوان محتوای همیشه‌سبز معرفی می‌کنند که ما نیز این فرمت‌ها را در ادامه به شما خواهیم گفت. پس اگر می‌خواهید کاربران همیشه به سراغتان بیایند، از این لیست، نهایت استفاده را ببرید. این فرمت‌ها به شرح زیر هستند:

  • محتواهایی که به‌صورت لیست هستند؛ به‌طور مثال «لیست سئوی آن-پیج»؛
  • محتواهایی که برترین نکات را منتقل می‌کنند؛ مثل «محتواهای تابان شهر»؛
  • محتواهای دایره‌المعارفی؛
  • محتواهایی که مربوط به توضیح محصولات هستند؛
  • نظرات کاربران در سایت‌های مختلف؛
  • انواع ویدیو.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که تولید محتوا در این فرمت‌ها، به‌طور خودکار محتوای شما را همیشه‌سبز نمی‌کند؛ بلکه کمک می‌کند تا محتوای شما تقویت شود. ویدیوهایی که مربوط به آموزش استفاده از یک وسیله هستند نیز محتوای‌ سبز به‌ حساب می‌آیند.

ایده‌هایی برای تولید محتوای همیشه‌سبز

تا حالا برای شما هم پیش آمده است که یک فیلم را هزار بار ببینید و هر بار هم برای‌تان تازه و جذاب باشد؟ محتوای همیشه‌سبز هم این ویژگی را دارد و هرگز قدیمی نمی‌شود. در ادامه، ایده‌هایی را برای تولید این نوع از محتوا در اختیارتان می‌گذاریم. این ایده‌ها قدمتی به‌اندازه تاریخ بشریت دارند و تولید محتوا پیرامون آن‌ها تا سال‌های‌ سال دیده خواهد شد. این ایده‌ها عبارتند از:

  • دستور پخت غذا؛
  • امور مالی‌ و حسابداری؛
  • صرفه‌جویی در پول؛
  • تربیت کودک؛
  • کاهش وزن؛
  • انواع مشاغل و پیدا‌کردن شغل؛
  • شیوه‌های مراقبت از حیوان‌ خانگی.

درست است که این موضوعات، پرطرفدار و پرسرچ هستند؛ اما شما باید موضوعات مرتبط را در حوزه تخصصی خودتان پیدا کنید و پیرامون آن‌ها تولید‌ محتوا کنید. اگر حوزه‌ کاری شما فروش لوازم‌ اداری است، پس می‌توانید پیرامون موضوعاتی چون «چگونه میز کار خود را مرتب نگه‌ داریم؟»، تولید محتوا کنید. سعی کنید محتوایی تولید کنید که منحصربه‌فرد باشد و تلاش کنید از کلمات‌ کلیدی طولانی که رقابت در آن‌ها کم است، استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب، درباره یک مدل رایج محتوا صحبت کردیم و به شما گفتیم که محتوای زرد چیست. ابتدا به شما گفتیم که ماهیت این نوع از محتوا به چه‌ صورت است و تولید این نوع از محتوا می‌تواند چه تاثیراتی داشته باشد. در ادامه به نقطه مقابل این جریان پرداختیم و از محتوای‌ همیشه‌سبز برای‌تان گفتیم؛ از فواید آن، ویژگی‌هایش و فرمت‌هایی که مربوط به این نوع از محتوا هستند.

صداقت و عینیت در محتوا، همیشه حرف اول را می‌زند؛ پس اگر می‌خواهید به این دو اصل پایبند باشید، دور محتوای‌ زرد را خط بکشید! امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما منتقل کرده باشیم. اگر سوالی درباره محتوا دارید، چه سبز و چه زرد و چه هر رنگی، حتما در قسمت نظرات از ما بپرسید.

منابع:

Webfx

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *