.

مدت زمان سئو سایت و 3 عامل تاثیر گذار در آن

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

احتمالا اگر سئو کار باشید از این سوال و پاسخ دادن به آن خسته شده اید، “چقدر طول می کشد که امور سئو اثر کنند؟”، سوالی که پرسیدن آن واقعا بی راه هم نیست. به کارفرما یا سرمایه گذار حق بدهید، آن ها می خواهند بدانند بودجه ای که در حال خرج کردن هستند چه زمانی قرار است نتیجه بدهد. حال با وجود اینکه مدت زمان سئو سایت دقیق نیست و نمی شود گفت که چه زمانی می شود نتایج سئو سایت را مشاهده کرد و دید که سایت ما در نتایج صفحه اول گوگل نمایش داده می شود، باز هم مطرح شدن این پرسش غیر منطقی نیست. پس اگر کارفرما هستید، لطفا کمی صبر کنید و این مقاله را بخوانید و اگر هم سئو کار هستید، انقدر از دست کارفرما بابت مطرح کردن این سوال شاکی نشوید! در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

میخوای سایتت تو نتایج رتبه داشته باشه ؟

برای مشاهده خدمات و روش های سئو سایت تابان شهر ….

مدت زمان سئو سایت

مدت زمان سئو سایت

مسلما اگر موضوع مدت زمان سئو سایت مطرح نبود، سئو کار ها هرگز با چالش خاصی رو به رو نبودند. خیلی آرام با منابع در دسترس کار خودشان را پیش می بردند و حتی به سراغ سئو سایت کلاه خاکستری که در مقاله “سئو کلاه خاکستری چیست” به آن اشاره کردیم هم نمی رفتند. اگر این مدت زمان وجود نداشت، احتمالا دیگر نیازی نبود که یک سری از سئو کار ها به سراغ روش های کلاه سیاه بروند و ریسک های زیادی را به جان بخرند. اما همیشه برای هر کاری یک زمان تحویل یا به اصطلاح ددلاین وجود دارد که شما باید در این مدت زمان خاص کار را تحویل بدهید. پس بحث مدت زمان سئو سایت اینجا هم مطرح می شود و شما باید در یک زمان خاص، لندینگ پیج های اصلی سایت را حداقل به صفحه اول موتور جست و جو آورده باشید.

حال با تمام این تفاسیر آیا می توان گفت “چقدر طول می کشد که سئو تاثیر کند” و پاسخی برای این سوال وجود دارد؟ هم آره و هم نه. شما به طور دقیق نمی توانید بگویید که مدت زمان سئو سایت چقدر است اما می توانید یک بازه زمانی خاصی را برای این موضوع مشخص کنید که این بازه زمانی خودش به عوامل زیادی بستگی دارد که هم مرتبط با کارفرما می باشد و هم بیشتر از همه به سئو کار بستگی دارد. امور سئو ساده نیستند، حساس اند، به مهارت نیاز دارند، منظم اند و خیلی هم زیاد هستند، برای همین هم مدت زمان تاثیر سئو سایت یک موضوع متغیر است و هرگز نمی توانیم با اطمینان درباره آن صحبت کنیم. هرچند که ما در ادامه قرار است یک پاسخ حدودی به این سوال بدهیم و عوامل تاثیر گذار بر روی آن را نیز بررسی کنیم.

مدت زمان سئو سایت چقدر است؟

ببنید دوستان اگر قرار باشد که برای یک کلمه کلیدی بسیار سخت و پر رقابت با امکانات و منابع کم امور سئو سایت را انجام بدهیم، به احتمال زیاد باید به مدت یک سال به صورت شبانه روزی روی این موضوع زمان بگذاریم. اما مدت زمان سئو سایت در حالت معمول و با شرایط متوسط (بدون هیچگونه روش کلاه سیاه) چیزی حدود 6 الی 9 ماه زمان می برد. حال اینکه چقدر زودتر و دیرتر این کار انجام بشود به عواملی بستگی دارد که جلوتر به آن ها خواهیم پرداخت. گاهی ممکن است این مدت زمان خیلی کوتاه تر از این حرف ها بشود. مثلا شما یک کلمه کلیدی ای را انتخاب کنید که رقابت در آن بسیار کم است و اتفاقا به طرز عجیبی حجم جست و جوی آن (Search Volume) آن بالاست. در این صورت شاید در عرض 4 ماه نیز سئو تاثیر کند.

پس بیایید یک جمع بندی از پاسخ به این سوال داشته باشیم. سئو در شرایط عالی با کلمه کلیدی آسان، می تواند در عرض 4 ماه نتایجه بدهد. سئو در شرایط عادی می تواند حدودا 6 ماه نتیجه خودش را نشان بدهد. سئو در شرایط خیلی سخت ممکن است 1 سال یا بیشتر نتیجه اش آشکار شود. اما دوستان یک خواهشی هم در این میان از شما داریم، عجله نکنید! به سراغ روش های کلاه سیاه نروید و بیش از اندازه از روش های کلاه خاکستری استفاده نکنید و تمرکزتان روی روش های کلاه سفید سئو باشد. مطمئن باشید که اگر حتی در این صورت دیر هم نتیجه بگیرید، نتیجه پایداری دریافت خواهید کرد که حالا حالا ها لندنیگ پیج شما در نتایج بالا بماند و جا به جایی آن در رتبه ها، در همان صفحه اول انجام بشود و دیگر خطری آن را تهدید نکند.

عوامل تاثیر گذار در مدت زمان تاثیر سئو سایت

مدت زمان تاثیر سئو سایت به عوامل زیادی بستگی دارند که ما آن ها را در 3 عامل مهم جمع بندی کردیم. عواملی که اگر به آن ها به بهترین نحو ممکن توجه شود، اشتباهی رخ ندهد و همه چیز روی اصول پیش برود، می توانیم مدت زمان سئو سایت را کوتاه تر کنیم و مسلما هر چقدر هم تاثیر زود تر اتفاق بیفتد، هم کارفرمای راضی تری داریم و هم استرتس سئو کار کمتر می شود. پس به این سه عامل دقت کنید و حتما اگر سئو کار هستید این عوامل را با کارفرما در میان بگذارید و اگر هم که کارفرما هستید، سعی کنید که این عوامل را بشناسید و در توجه به آن ها کوتاهی نکنید.

بدیهی است البته که نوع سایت شما و از لحاظ شرکتی یا فروشگاهی بودن هم می تواند روی مدت زمان سئو سایت شما تاثیرگذار باشد. مثلا سئو سایت فروشگاهی را بخواهیم مثال بزنیم، ممکن است گاهی ما به جای 4 یا 5 تا کلمه کلیدی اصلی، بیش از 50 کلمه کلیدی اصلی را داشته باشیم. همین موضوع کمی مدت زمان سئو سایت فروشگاهی را دستخوش تغییراتی قرار می دهد. اما باز هم این موضوع دلیل نمی شود که ما برای سئو سایت فروشگاهی یک زمان زیادی به کارفرما ارائه کنیم که واقعا برای او صرف نکند.

تاریخچه سایت شما

اگر سایت شما قبلا فعالیت هایی داشته است و حال شروع به انجام امور سئو سایت کرده اید، مدت زمان سئو سایت شما دستخوش تغییراتی خواهد شد. البته که نه می توان گفت این موضوع باعث می شود که سایت شما سریعتر رتبه بگیرد و نه می توان گفت که باعث دیرتر رتبه گرفتن شما می شود. به این خاطر که اگر سایت شما قبلا هم فعال بوده ممکن است که ارور ها و پنالتی های زیادی را تجربه کرده باشد که هرکدام از آن ها باعث شده اند که رتبه گرفتن سایت شما به تعویق بیفتد و یا ممکن است که سایت شما فعالیت خوبی داشته است و که این موضوع می تواند مثلا تاثیر سئو سایت را از 6 الی 12 ماه به 6 الی 9 ماه تبدیل کند. البته که در رابطه با سایت تازه کار هم یک سری مزیت ها و معایب وجود دارد.

سایت تازه تاسیس از یک مزیتی برخوردار است به نام دوره “ماه عسل سئو” یا همان Honeymoon که در آن توجه موتور های جست و جو به سایت شما جلب می شود و در این دوره اگر شما فعالیت خوبی داشته باشید، می توانید در همان یک الی 2 ماه تاسیس سایت، خودتان را به گوگل ثابت کنید و رتبه خوبی در نتایج دریافت کنید. همچنین مزیت دیگر سایت تازه تاسیس این است که شما می توانید پایه های تکنیکال سایت خودتان را بر پایه اصول سئو سایت بنا کنید و ربات های گوگل را قانع کنید که شما سایت شایسته ای هستید. از طرفی هم ایراد سایت تازه تاسیس این است که ممکن است منابع و درآمد آن کم باشد و نشود تمامی امور سئو را آنطور که باید پیش ببریم.

تاریخچه سایت شما

رقابت

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در مدت زمان سئو سایت رقابتی است که بر سر کلمه کلیدی اصلی شما وجود دارد. مسلما اگر کلمه کلیدی شما Keyword Difficulty بالایی داشته باشد، به این معناست که این کلمه کلیدی یکی از کلمات کلیدی دشوار است و رقابت هم بر سر آن زیاد است. برای همین هم خیلی بیشتر طول می کشد که کلمه کلیدی شما در موتور جست و جو رتبه دریافت کند و مسلما هم رقبای شما در این زمینه نیز از سئو غافل نیستند و این تنش، باعث می شود که رتبه گرفتن سایت شما تا 1 سال هم طول بکشد. حالا تصور کنیم مثلا این رقابت بین کلمه کلیدی ای مثل “طراحی سایت” باشد. احتمالا کسانی که خدمات طراحی سایت انجام می دهند سئو سایت را هم به طور حرفه ای می دانند و یا با سئو کاران حرفه ای در ارتباط هستند.

در این نوع موارد است که کار سخت تر می شود و ممکن است این دریافت رتبه تا بیش از یک سال هم طول بکشد. پس هم اینکه شما باید در انتخاب کلمه کلیدی خود همه چیز را در نظر بگیرید و سعی کنید که از کلماتی با درجه سختی کمتر و در عوض حجم سرچ (Search Volume) بالاتر استفاده کنید تا هم سریعتر رتبه دریافت کنید و هم اینکه مخاطب هم به اندازه کافی داشته باشید. و الا کلمات کم رقابت و یا حتی بی رقابت ممکن است در مدت زمان خیلی کوتاهی رتبه دریافت کنند اما اگر مخاطبی را به سایت شما اضافه نکنند، رتبه گرفتن آن ها هیچ فایده ای ندارد و یا حداقل ارزش وقت و هزینه ای که روی آن می گذاریم را ندارند.

رقابت

منابع

در عوامل تاثیر گذار در مدت زمان سئو سایت اگر نمی توانیم تاریخچه سایت و رقابت را کنترل کنیم، این یک قلم جنس یعنی “منابع” دیگر کاملا در دستان ماست. البته نه تنها این وجود منابع است که لازم است، نوع استفاده از این منابع نیز می تواند بر روی مدت زمان اثر گذاری سئو سایت ما تاثیر گذار باشد. حال اینکه این منابع در چه مدت زمانی هم جمع آوری بشوند مهم است. مثلا تصور کنید که دو سایت، با یک کلمه کلیدی یکسان همراه با تاریخچه یکسان شروع به سئو سایت کنند و منابع یکی از آن ها در 2 روز تامین شود و دیگری یک هفته طول بکشد که منابع را بدست بیاورد و افراد متخصص مختلف را برای کار بر روی سایت بدست بیاورد، مسلما سایتی که در 2 روز منابع را جمع آوری کرده است زودتر هم می تواند نتیجه بگیرد.

این موضوع درست است که بستگی به موتور جست و جو و رقبا ندارد اما مسلما کافرما و سئو کار روی این موضوع موثر هستند و باید همکاری خوبی در این زمینه با یکدیگر داشته باشند. سئو کار باید به خوبی از این منابع استفاده کند و کارفرما باید برای فراهم آوردن منابع به سئو کار کمک کند.

سخن پایانی

حال شما می دانید که حدودا مدت زمان سئو سایت و تاثیر آن چقدر است و چه عواملی هم روی این موضوع تاثیر دارند. پس دیگر وقت آن رسیده است که نگرانی و استرس خودتان را کمتر کنید و در عوض سعی کنید که به بهترین نحو ممکن در فراهم کردن شرایط کوشش کنید. باز هم تاکید می کنیم که نگران نباشید و عجله هم نکنید، سئو سایت از آن دسته کار هاییست که صبر و حوصله می طلبد و باید با آرامش و دقت کامل انجام بشود تا خسارات جبران ناپذیری به سایت وارد نشود. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم سوالات ذهن شما را در رابطه با این موضوع پاسخ داده باشیم.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *