.

موبایل فرست ایندکس و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

احتمال اینکه شما این مقاله را با گوشی خود چک می کنید خیلی بیشتر از این است که پای کامپیوتر یا لپ تاپ نشسته باشید. نه فقط شما، همه دیگر در حال حاضر به اینترنت موبایل دسترسی دارند اما ممکن است همه کامپیوتر یا لپ تاپ نداشته باشند. گوگل هم این موضوع را خوب می داند چون بیشتر از 50 درصد جست و جو های آن در گوشی های موبایل انجام می شود و برای همین هم هستش که مبحث موبایل فرست ایندکس ارائه شده است. رویکردی که گوگل اتخاذ کرده است و در آن، تمرکز خودش را روی نسخه موبایلی صفحات سایت ها گذاشته است. نسخه ای که به گفته خود گوگل، احتمال دیده شدن آن خیلی بیشتر از نسخه دسکتاپ است و برای همین هم سایت هایی که نسخه موبایلی درست و درمونی ندارند دیگر جایی هم در صفحه موتور جست و جو ندارند. بریم ببینیم چرا.

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

موبایل فرست ایندکس

موبایل فرست ایندکس

شاید هم شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، با یک لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی آن را مطالعه می کنید. چون این مبحث مختص به سئو سایت است و کسی که به دنبال چنین موضوع تخصصی ای آمده است، احتمالا در حال انجام امور سئو سایت است. شاید هم صرفا یک کارفرمای کنجکاو هستید که چیزی درباره موبایل فرست ایندکس از سئوکار سایتتان شنیده اید و یا حتی ممکن است یک کارآموز سئو باشید. گوگل به امثال ما اهمیتی نمی دهد و تعجبی هم ندارد که تمرکزش روی جامعه بزرگتری از جست و جو کنندگان باشد. افزادی که با گوشی های موبایل خودشان جست و جو ها را انجام می دهند و کم امکان دارد که چیزی درباره موبایل فرست ایندکس بدانند. اما گوگل با وجود در نظر گرفتن نسخه کامپیوتری سایت ها، دقیقا به همین افراد اهمیت می دهد و راحتی آن ها برایش در اولویت است.

حال سوال پیش می آید که اصلا این Mobile-first Index چیست؟ به سادگی می توان گفت رویکردی است که در آن گوگل به صورت همیشگی، ورژن موبایلی سایت ها و محتوا ها را در اولویت ایندکس کردن و رتبه بندی قرار می دهد. در سال 2019 مشخص شد که 63 درصد از جست و جو های گوگل در ایالات متحده آمریکا توسط گوشی های موبایل انجام می شود. با توجه به این موضوع (و اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم تمرکز بیشتر برند ها روی آمریکاست) بدیهی است که گوگل چنین رویکردی را اتخاذ کند و به هیچ عنوان هم از آن کوتاه نیاید. نگران نباشید، ما در قالب چند نکته، هرآنچه که باید را درباره موبایل فرست ایندکس به شما می گوییم و شما هم بهتر است بعد از این مقاله یک جلسه با برنامه نویس و طراح سایتتان در رابطه با نسخه موبایلی سایت بگذارید. موضوع مهمی است!

چگونه بفهمیم سایت ما در موبایل فرست ایندکس است؟

زمانی که سایت شما وارد موبایل فرست ایندکس می شود، در Search Console این موضوع به شما خبر داده می شود. در ابزار شما یک نوتیفیکیشن دریافت می کنید که به شما می گوید که در حال حاضر داخل Mobile First Index هستید. حال اگر می خواهید این موضوع را برای یک صفحه خاص متوجه بشوید، کافیست که URL صفحه را در Search Console خودتان جست و جو کنید که یک صفحه Coverage را مشاهده کنید. اگر جلوی عبارت Crawled as نوشته شده باشد Googlebot Smartphone، یعنی سایت شما وارد ایندکس موبایل فرست شده است.

چگونه بفهمیم سایت ما در موبایل فرست ایندکس است؟

آیا می شود سایت را از موبایل فرست ایندکس بیرون آورد؟

خیر! به محض اینکه سایت شما وارد موبایل فرست ایندکس بشود دیگر نمی شود آن را طور دیگری ایندکس کرد. جالب است که نه موبایل فرست شدن صفحه ای از سایت شما دست شماست و نه امکان آن را دارید که از آن بیرون بیایید. به شما گفتیم که گوگل زمانی که چنین تصمیمی گرفته است دیگر قرار نیست از آن کوتاه بیاید. پس اینطور که معلوم است باید تمرکزتان را روی نسخه موبایلی سایت خودتان بگذارید و تمامی بهینه سازی های لازم را روی آن انجام بدهید. در واقع شما باید طراحی و توسعه را با توجه به موبایل انجام بدهید، محتوا را برای گوشی های موبایل بهینه سازی کنید و اینکه کاربر چگونه قرار است سایت شما را در گوشی هوشمند خود ببیند در نظر بگیرید. نگران هم نباشید! بیشتر سایت ها (خصوصا سایت های ایرانی) به این مورد نیاز دارند، فقط زودتر دست به کار شوید.

گوگل خودش هم تایید کرده است که اگر شما از همان اول هم یک سایت ریسپانسیو داشتید که مارک آپ های محتوا همانقدر خوب در موبایل نمایش داده می شوند که در دسکتاپ هستند، پس نیازی نیست چیزی را تغییر بدهید و بهتر است دست به سایتتان نزنید. اما اگر محتوا در نسخه موبایلی سایت شما خوب نمایش داده نمی شود، المان ها مرتب نیستند، سرعت بارگذاری پایین است، اندازه فونت ها برای موبایل زیادی بزرگ یا کوچک اند، طراحی سایت بهم ریخته است و هر مشکلی وجود دارد، بهتر است هرچه سریعتر برای رفع آن ها اقدام کنید.

رویکرد موبایل فرست باعث می شود دو ایندکس از سایت ما بوجود بیاید؟

خیر! همچنان فقط یک نسخه از صفحه سایت شما در گوگل ایندکس می شود. موبایل فرست ایندکس قرار نیست نسخه موبایلی را از نسخه دسکتاپ جدا کند و آن ها را دو چیز مجزا از هم ببیند. در واقع موتور جست و جو این صفحه را همان یک صفحه می بیند و دو بار آن را ایندکس نمی کند؟ حال این خبر خوبی است یا بد؟ بستگی دارد. اگر شما روی نسخه موبایلی سایت خودتان کار کنید و آن را به بهترین نحو ممکن به اجرا دربیاورید، کاربران هم از دسکتاپ و هم از گوشی های هوشمند می توانند سایت شما را در رتبه های بالا ببینند و وارد آن بشوند. اما اگر بهترین طراحی دسکتاپ را هم داشته باشید و نسخه موبایلی سایتتان چیز جالبی نباشد، گوگل به نسخه دسکتاپ سایت شما اهمیتی نمی دهد و به خاطر نسخه موبایلی بد، به شما رتبه پایینی می دهد.

رویکرد موبایل فرست باعث می شود دو ایندکس از سایت ما بوجود بیاید؟

چگونه متوجه شویم سایت ما Mobile-Friendly است؟

حالا شاید با خواندن این موارد و متوجه شدن مبحث موبایل فرست ایندکس بخواهید بدانید که آیا سایت شما نسخه موبایلی خوبی دارد یا خیر. شاید با نگاه کردن به نسخه موبایل سایت خودتان این موضوع را متوجه نشوید و ندانید که سایت شما الان استاندارد حساب می شود یا اصلا گوگل آن را دوست ندارد. پس Google’s mobile-friendly test tool را باز کنید و URL صفحه مورد نظر سایت خود را در آن وارد کنید. زمانی که این کار را انجام دادید خود گوگل به شما می گوید که آیا سایت شما برای موبایل بهینه هست یا اینکه باید یک سری تغییرات را روی آن اعمال کنید. این برنامه خودش نسخه موبایلی شما را کراول می کند و از دید خودش و یک کاربر، نسخه موبایلی سایت شما را می بیند و می شود به چیزی که می گوید اطمینان کرد.

چگونه متوجه شویم سایت ما Mobile-Friendly است؟

نکاتی که گوگل در رابطه با موبایل فرست ایندکس گوشزد کرده است

درست است که گوگل هیچوقت راز های رتبه بندی سایت ها در موتور جست و جویش را لو نمی دهد اما دلیل نمی شود که اگر حرفی می زند، گوش نکنیم. به هر حال گوگل بیشتر از هرکسی می داند که چگونه سایت ها در موتور جست و جویش رتبه می گیرند. چرا بیشتر از همه می داند؟ گوگل است دیگر! خودش را از هرکسی بیشتر می شناسد! پس بهتر است به نکاتی که گوگل می گوید هم توجه کنیم:

  • مطمئن شوید که Google Bot (همان کراولر های گوگل) می توانند محتوای شما را رندر کنند و آن را بررسی کنند.
  • مطمئن شوید که محتوای نسخه دسکتاپ صفحه شما با نسخه موبایل فرقی ندارد.
  • داده های ساختار یافته صفحه را بررسی کنید.
  • برای هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل متا دیتاهای یکسان قرار بدهید.
  • جایگاه تبلیغات سایت خودتان را چک کنید.
  • محتواهای بصری (تصاویر، ویدیو ها و…) را بررسی کنید.
  • مشکلاتی که در رابطه با Mobile-first به شما در Search Console گفته می شود را حل کنید.

سرعت سایت در این موضوع چقدر مهم است؟

نه بیشتر از هرچیز دیگری و نه کمتر از هرچیز دیگری! سرعت بارگذاری سایت در موبایل فرست ایندکس بسیار مهم است و شاید در حال حاضر که گوگل به طرز عجیبی به این موضوع اهمیت می دهد، این مورد مهمتر هم شده است. حال با روی کار آمدن Core Web Vitals دیگر باید هم مراقب سرعت بارگذاری سایت در نسخه موبایلی باشیم و هم باید حواسمان باشد که عملکرد های سایت ما همان سرعتی را داشته باشند که در نسخه دسکتاپ دارند. برای این کار هم کافیست که کد های سایت را فشرده و بهینه سازی کنید، محتواهای بصری را بهینه سازی و فشرده سازی کنید و برای اطلاعات بیشتر، سری به Page Speed Insight یا Google Lighthouse یا Gtmetrix بزنید تا اطلاعات تکمیلی در رابطه با سرعت سایتتان را در اختیارتان قرار بدهند.

یک سری از افراد در این مورد استفاده از AMP را هم پیشنهاد می دهند اما چون اختلاف در رابطه با این موضوع زیاد است، تصمیم گیری را کاملا به عهده خود شما می گذاریم. AMP در واقع یک فریم ورک است که باعث می شود سرعت سایت شما در گوشی های موبایل بسیار بالا برود اما سایت را آنطوری که شما می خواهید به کاربر نمایش نمی دهد و خیلی از مواردی که کاربر نمی خواهد را به طور کلی از سایت شما حذف می کند. حال تصمیم برای استفاده از این مورد را به عهده شما و البته افراد متخصص در سایت خودتان می گذاریم.

سخن پایانی

دیگر سخنی باقی نمانده است و با مواردی که دیدیم، متوجه شدیم که چقدر نسخه موبایل سایت ما برای گوگل اهمیت دارد که با ارائه دادن موبایل فرست ایندکس ، اولویت آن را از نسخه دسکتاپ هم بالاتر می داند. گوگل حالا دیگر ما را اجبار کرده است که به فکر بهینه سازی بیشتر نسخه موبایلی سایت خودمان باشیم و اگر می خواهیم در نتایج جست و جوی آن جایی داشته باشیم، باید در رابطه با این موضوع رویکرد جدی اتخاذ کنیم. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب مورد توجه شما واقع شده باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *