.

5 تا از بهترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری در سال 2023

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

سایت برای چه کسی طراحی می شود؟ ما سایت را طراحی می کنیم که کاربر ما از آن خوشش بیاید. درست است که شما اگر یک سایت زیبا و عالی طراحی کنید، خودتان هم به آن علاقه مند خواهید شد اما هدف نهایی این است که کاربر سایت ما را دوست داشته باشد. برای اینکه کاربر سایت ما را دوست داشته باشد، اول از همه باید از ظاهر سایت و رابط کاربری آن خوشش بیاید. پس باید از بهترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری استفاده کنیم تا بتوانیم این رابط کاربری عالی را در اختیار کاربران سایت خودمان قرار بدهیم. پس یکی از چالش های ما احتمالا این خواهد بود که این نرم افزار ها را پیدا کنیم و ببینیم که کدام یک از آن ها دقیقا آن چیزی را برای ما دارند که ما می خواهیم. پس همراه ما باشید که این نرم افزار ها را معرفی کنیم.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

نرم افزارهای طراحی رابط کاربری

نرم افزارهای طراحی رابط کاربری

انتخاب کردن بین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری کاملا به خود شما بستگی دارد. شما باید بهترین این نرم افزار ها را بشناسید و هرکدام که برای طراحی سایت شما مناسب تر است را انتخاب کنید و طراحی UI سایت خودتان را شروع کنید. البته قبل از هرچیز این نکته را هم به شما باید بگوییم که تمرکز این نرم افزار ها فقط روی User Interface (UI) یا همان رابط کاربری نیست و به جز این موضوع، طراحی User Experience (UX) یا همان تجربه کاربری نیز در این نرم افزار ها لحاظ می شود. هرچند که رابط کاربری و تجربه کاربری همیشه در کنار یکدیگر قرار می گیرند. به این خاطر که این رابط کاربری است که همراه با یک سری موارد تکنیکال دیگر، تجربه کاربری خوبی را برای کاربر ما به ارمغان می آورد.

طراحان سایت در بحث طراحی سایت همیشه با این چالش رو به رو هستند که رابط کاربری سایت باید چگونه باشد که هم کاربر به خوبی با آن ارتباط برقرار کند و هم اینکه طوری هم نباشد که کاربر هدف اصلی اش در سایت را فراموش کند و درگیر رابط کاربری شود. به هر صورت برای آموزش این موارد شاید بهتر باشد مقالات دیگر سایت ما را مشاهده کنید و در اینجا می خواهیم تمرکز را روی “نرم افزارهای طراحی UI” بگذاریم و ویژگی های هرکدام را برای شما شرح بدهیم. در ضمن یادمان باشد که بیشتر این نرم افزارهای طراحی رابط کاربری پولی هستند و باید به خاطر امکانات زیادی که به شما می دهند آن ها را خریداری کنید اما نگران نباشید، بعضی آن ها برای اثبات خود، دوره استفاده رایگان را هم قرار داده اند که برای تست کردن نرم افزار از آن استفاده کنید.

بهترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری

Sketch

این مورد از نرم افزارهای طراحی رابط کاربری ادیتور وکتور است که برای طراحی، قاب بندی، ساخت نمونه اولیه و دیزاین المان ها استفاده می شود. در واقع هر کاری که شما برای طراحی سایت می خواهید انجام بدهید (منظور ما از این به بعد از طراحی سایت صرفا ظاهر آن است) را می توانید با این نرم افزار انجام دهید. Sketch یک پلتفرم طراحی UI/UX است که یک ابزار ایده آل برای تازه کار ها در زمینه طراحی سایت و طراحان حرفه ای محسوب می شود. البته این را هم باید بدانید که اسکچ فقط با macOS سازگاری دارد و روی ویندوز نمی توانید از آن به درستی استفاده کنید.

ویژگی های کلیدی:

-ابزار های وکتور عالی و عملیات های قابل ویرایش و طراحی عالی

-کنواس های طراحی بی نهایت که هم انعطاف پذیر هستند و هم به سادگی سفارشی سازی می شوند تا شما بتوانید هر طور که می خواهید طراحی را با آن ها انجام دهید.

-عملیات های ریاضی دم دستی در نرم افزار که فرایند طراحی شما را سریعتر می کنند.

-دارای فونت های مختلف و OpenType که به شما اجازه می دهند کنترل عالی روی تایپوگرافی داشته باشید.

هزینه:

این نرم افزار یک دوره رایگان 30 روزه دارد و بعد از آن برای هر ماه استفاده از نرم افزار باید 9 دلار بپردازید و برای استفاده سالانه هم می توانید 99 دلار بپردازید.

sketch

Adobe XD

Adobe XD هم از آن دسته نرم افزارهای طراحی رابط کاربری کاربردی در طراحی سایت است که هم امکانات جذابی برای طراحی در اختیار شما قرار می دهد و هم به راحتی می توانید با آن نمونه های اولیه سایت را طراحی کنید. Adobe XD سریع است، قدرتمند است و تقریبا هر کاری که مربوط به طراحی است را می توانید با آن انجام بدهید. این نرم افزار هم انیمیشن های جذابی دارد و هم نمونه های اولیه ای که با آن می توانید درست کنید، با طراحی اصلی مو نمی زنند و همین موضوع مثل همیشه این نرم افزار از شرکت معتبر ادوبی را به یکی از بهترین ابزار های طراحی UI تبدیل کرده است. برعکس اسکچ، از این نرم افزار می توانید در ویندوز نیز به علاوه Mac استفاده کنید.

ویژگی های کلیدی:

-ادیتور drag-and-drop بر پایه وکتور با آرت بورد های هوشمند و بی نهایتی که به شما کمک می کند به خوبی المان ها را کنار یکدیگر قرار بدهید.

-دارای یک UI kits برای طراحی در اپل، طراحی گوگل متریال، Amazon Alexa و …

-دارای ترنسفرم های سه بعدی که به شما اجاره می دهد در طراحی خود به اشیا عمق ببخشید.

-شامل کارکرد های قدرتمند انیمیشن مانند ویدیو، پلی بک Lottie، میکرو انیمیشن ها، افکت های تصویری، حالت های اسکرول و انکر لینک ها

-شامل نمونه اولیه سازی برای صدا ها و فعال سازی دستورات صوتی

هزینه:

شما از این نرم افزار به صورت محدود می توانید رایگان هم استفاده کنید اما برای داشتن تمامی امکانات باید ماهانه 10 دلار و سالانه 53 دلار پرداخت کنید.

adobe xd

UXPin

UXPin هم یکی دیگر از نرم افزارهای طراحی UI و UX است که هم برای طراحان تازه کار ساخته شده است و هم امکانات جالبی برای طراحان حرفه ای دارد. این نر افزار می تواند یک نمونه اولیه تمیز و عالی از سایت به شما بدهد، بدون اینکه نیاز باشد که شما دانش کد نویسی داشته باشید. اگر با نرم افزار هایی مانند اسکچ یا فتوشاپ آشنا باشید، استفاده از UXPin برای شما راحت خواهد بود. این نرم افزار هم برای Mac و Windows کار می کند و هم با مرورگرتان نیز می توانید از آن استفاده کنید.

ویژگی های کلیدی:

-دارای کتابخانه های درون سازی شده برای IOS، Google Material Design، Bootstrap و User Flows و همچنین رنگ ها، استایل های متن و آیکون های بسیار

-دارای امکانات تعاملی ای که می توانید به راحتی به طراحی خودتان اضافه کنید

-امکاناتی که با آن می توانید داستان کار خودتان را با طراحی شرح بدهید.

-دارای چک کننده درون سازی شده کنتراست و شبیه ساز کور رنگی که شما را مطمئن کند که همه کاربران می توانند به راحتی از رابط کاربری سایت شما استفاده کنند.

هزینه:

ساخت تا 2 نمونه اولیه در نرم افزار رایگان است و برای پلن پایه ای آن باید ماهانه 19 دلار بپردازید، برای پلن بالاتر 29 دلار و برای پلن حرفه ای آن باید 69 دلار هزینه کنید.

Marvel

مارول (البته با آن شرکت نشر کامیک بوک اشتباه گرفته نشود) یکی از نرم افزارهای طراحی رابط کاربری است که هر عملکردی که چنین نرم افزاری نیاز دارد را در اختیار شما قرار می دهد. تفاوت این مارول با دیگر نرم افزار ها این است که شما نیاز به نصب و دانلود آن ندارید و می توانید با مرورگر خودتان از آن استفاده کنید و طراحی UI/UX، نمونه اولیه سازی و هر کاری که لازم دارید را با آن انجام بدهید.

ویژگی های کلیدی:

-دارای قالب های drag-and-drop برای طراحی های اولیه

-کلکسیونی از داده های از پیش ساخته شده، تصاویر و آیکون های کمک کننده برای تصویر سازی ایده های خودتان

-امکان اینکه یک طراحی ثابت را از ابزارهای دیگر به این نرم افزار منتقل کنیم

-تست عملکرد درون سازی شده و دریافت فیدبک و ایده برای بهتر کردن طراحی

هزینه:

مارول برای یک پروژه هزینه ای نمی گیرد اما برای استفاده های بیشتر اگر تک کاربره باشد 9 دلار در ماه و اگر 2 کاربر به بالا باشد 27 دلار در ماه از شما می خواهد.

marvel

Figma

لیست از نرم افزارهای طراحی رابط کاربری داشته باشیم و فیگما در آن نباشد؟ یکی از بهترین نرم افزار هایی که طراحی سریع و نمونه اولیه سازی های عالی را برای شما به ارمغان می آورد. مانند Adobe XD و Sketch، Figma هم یک ویرایشگر گرافیکی وکتور است که چندین امکانات برای طراحی رابط کاربری را در خود جای داده است.

ویژگی های کلیدی:

-ابزار Pen که به شما اجازه می دهد آزادانه وکتور خودتان را طراحی کنید

-لایه بندی اتوماتیک برای برای طراحی ریسپانسیو راحت

-استایل های انعطاف پذیر که برای تمامی پروژه های UI مناسب هستند

-کتابخانه های در دسترس که امکانات زیادی را به صورت درگ اند دراپ در اختیار شما قرار می دهند.

-اسنیپت های کد برای CSS، IOS و اندروید برای راحتی توسعه دهندگان سایت

-افزونه هایی برای بهتر کردن کار طراحی شما

-امکانات نمونه اولیه سازی فوق العاده

-پروسه و عملکرد عالی دیزاین

هزینه:

فیگما پلن رایگان جالبی دارد که به شما اجازه ساختن 3 فایل فیگما را می دهد ولی برای امکانات بیشتر می توانید از پلن پیشرفته با هزینه ماهی 12 دلار استفاده کنید و پلن بعدی هم پلن سازمانی است که هزینه آن 45 دلار در ماه می شود.

سخن پایانی

در این لیست تلاش کردیم که بهترین نرم افزار های طراحی رابط کاربری را به شما معرفی کنیم. البته که همچنان نرم افزار های دیگری هم برای این کار وجود دارد اما، ما سعی کردیم که 5 تا از بهترین های آن ها را برای شما گلچین کنیم که البته همین 5 مورد هم گاهی صرفا تفاوت های کوچکی با یکدیگر دارند اما هرکسی ممکن است بسته به نوع طراحی سایت، پلتفرم خود و راحتی کار، یکی از این نرم افزار ها را انتخاب کند. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب آن مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *