.

10 تا از مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

در این مقاله قرار است یک اتمام حجت ویژه با شما داشته باشیم. در واقع می خواهیم همان سوالی را جواب بدهیم که در ذهن خیلی از شما ها می باشد. برنامه نویسان و طراحان سایت مبتدی به دنبال پاسخ به آن هستند و مدیران کسب و کار هم می خواهند بدانند که جواب این سوال چیست. سوال این ست: طراحی سایت حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟ برای پاسخ به این سوال سراغ مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای رفتیم. ببینید شاید پیش خودتان بگویید که امکان ندارد ویژگی های یک سایت حرفه ای به 7 مورد محدود شود. بله تصور شما درست است اما تاکید ما روی کلمه “مهمترین” می باشد. در این مقاله قرار است 7 تا ویژگی مهم را به شما معرفی کنیم که مهم نیست سایت شما چیست و در چه حوزه ای می باشد. این 7 مورد همیشه ثابت هستند. همراه ما باشید.

طراحی سایت حرفه ای تابان شهر

ویژگی های یک سایت حرفه ای

ویژگی های یک سایت حرفه ای

می دانید چه زمانی دقیقا به یک طراحی سایت می گویند طراحی سایت حرفه ای؟ وقتی کلمه طراحی سایت حرفه ای به گوشتان می خورد اولین سایتی که به ذهنتان می آید چیست؟ این سایت چه ویژگی هایی دارد؟ احتمالا اسم چند سایت معروف به ذهنتان می آید و تصویر آن سایت ها در ذهن شما شکل می گیرد. پیش خودتان می گویید مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای همان ویژگی هایی هستند که این سایت ها دارند. اما شاید این نظر شما باشد و نظر دیگران کاملا با شما متفاوت باشد. اگر در حوزه طراحی سایت تخصصی نداشته باشید، معمولا وقتی عبارت “سایت حرفه ای” را می شنوید، ذهنتان به سمت سایت هایی می رود که طراحی بصری چشم نوازی دارند. در حالی که طراحی بصری فقط یک ویژگی خاص است که خیلی از سایت ها آن را دارند. دلیل نمی شود که به آن بسنده کنیم.

طراحی سایت حرفه ای باید یک سری مواردی را در خود داشته باشد که حرفه ای بودن آن را اثبات کند. مواردی که شاید درباره آن ها فکر کرده باشم و شاید نمی دانستیم که اصلا یک ویژگی جزو اصلی ترین ویژگی های یک سایت حرفه ای محسوب می شود. ما تنها سایتی را حرفه ای تصور کرده ایم که حس خوبی به ما داده است و همین هم برای ما کافی بوده است. برای همین هم مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای که ما قرار است بگوییم با وجود اینکه بسیار کلی و جهان شمول هستند، ممکن است در خیلی از سایت ها رعایت نشوند که رعایت نکردن یکی از این 7 مورد، می تواند کاملا سایت شما را از یک سایت حرفه ای به یک سایت معمولی تبدیل کند. پس بیایید بدون معطلی به سراغ این ویژگی ها برویم.

مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای چیست؟

قبل از اینکه به سراغ این ویژگی ها برویم بگذارید یک موضوع را به شما بگوییم. اگر شما یک طراح یا برنامه نویس حرفه ای سایت باشید، احتمال دارد که با خواندن این ویژگی ها با خود بگویید “این ها که چیز جدیدی نیست” اما موضوع اینجاست که حتی گاهی با اینکه ما این موارد را می دانیم، یادمان می رود که همه آن ها را در کنار یکدیگر رعایت کنیم. برای مثال شما ممکن است با طراحی عالی و رابط کاربری خوب داشته باشید، اما نکات مرتبط با تجربه کاربری را در آن رعایت نکرده باشید. این موضوع به این خاطر است که آنقدر شما تمرکزتان روی رابط کاربری بوده که حتی فرصت نکرده اید که به تجربه کاربری فکر کنید. پس در این مقاله با مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای همراه ما باشید که ببینیم تمرکز ما باید روی چه مواردی باشد.

طراحی عالی و کاربردی سایت

این مورد از مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای در کلام خیلی ساده به نظر می رسد. بله مسلما هم یک مورد کلی است که همه می دانند که باید رعایت کنند اما منظور ما دقیقا از طراحی عالی و کاربردی چیست؟ طراحی عالی سایت به این معنا نیست که شما تا می توانید زرق و برق به سایت خودتان اضافه کنید و یک سایت تجملاتی را وارد فضای وب کنید. خیر، یک طراحی عالی می تواند یک طراحی مینیمال و ساده هم باشد. تنها چیزی که در این بین مهم است این است که طراحی شما باید به گونه ای باشد که هم از رنگ های مناسب مرتبط با موضوع سایت استفاده کرده باشید، فضا های خالی را در جای درست قرار داده باشید، دیزاین سایتتان مرتب و تمیز باشد، از افراط و تفریط در طراحی پرهیز کرده باشید و … .

اما اینکه سایت شما کاربردی باشد به چه معناست؟ سایت شما باید در یک کلام، کار مخاطب شما را راه بیندازد و مخاطب هیچ نیازی نداشته باشد که به سراغ سایت دیگری برود. اگر کاربری وارد سایت شما بشود و کار خودش را انجام دهد و بعد از آن به سراغ کار دیگری برود، یعنی شما کارتان را به درستی انجام داده اید و همه چیز را آن طور که باید پیش برده اید. سایت شما باید عملکرد های سریع داشته باشد، همه لینک های آن درست باشد، چیزی بدون اجازه کاربر در سایت شما پخش یا پاپ آپ نشود، سایت شما ناوبری یا نویگیشن درستی داشته باشد و به طور کلی، کاربر باید یک تجربه خوب کاربری را از سایت شما دریافت کند. همچنین مورد دیگر این است که حواستان باید به سرعت لود و بارگذاری سایتتان هم باشد که افت نکند.

به راحتی بشود با سایت کار کرد

قرار نیست کاربر را با یک سری عملکرد های پیچیده در سایت خود سردرگم کنیم. آنقدر نباید امکانات پیچیده در سایت ما باشد که کار کردن با آن سخت شود. پس یکی از مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای این است که کار کردن با آن باید راحت باشد. همین موضوع یکی دیگر از ملاک های تجربه کاربری می باشد و کاربران معمولا به سایت های سر راست که می توانند به راحتی کارشان را در آن ها انجام دهند، حس خوبی دارند. این وظیفه شماست که به کاربر کمک کنید که کاری که آمده است در سایت شما انجام بدهد را به راحتی انجام دهد و سراغ سایت دیگری نرود. این را فراموش نکنید که شما از فیچر های پیچیده سر در می آورید و همه کاربران با علم توسعه سایت وارد سایت نمی شوند.

به راحتی بشود با سایت کار کرد

سایت شما ریسپانسیو باشد

دقت کردید این ریسپانسیو بودن همه جا همراه ما می آید؟ سایت حرفه ای چگونه باشد؟ ریسپانسیو. یکی از ملاک های موتور های جست و جو برای رتبه دادن چیست؟ ریسپانسیو. ویژگی یک سایت خوب چیست؟ ریسپانسیو. پس دیگر می توان گفت طراحی ریسپانسیو سایت به یکی مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای تبدیل شده است و از زمانی که فضای وب راهش را به گوشی های موبایل باز کرده است، وجود دارد و احتمالا تا آخر هم می ماند و اهمیت آن روز به روز بیشتر می شود. طراحی ریسپانسیو یعنی سایت ما در تمامی دستگاه ها مثل گوشی موبایل، کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، تبلت و … بهترین عملکرد را داشته باشد و نسخه های متفاوت و جداگانه برای هر کدام از دستگاه ها وجود داشته باشد. قبلا اگر این موضوع یک ویژگی مثبت محسوب می شد، الان دیگر یک ویژگی اساسی و مهم تلقی می شود.

محتوای تازه و با کیفیت

از طراحی و توسعه گفتیم و به محتوای سایت اشاره ای نکردیم. پس در اینجا به شما می گوییم که یکی از مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای این است که محتوای آن هم تازه و بدون کپی برداری باشد، هم اینکه محتوای آن به قدری زیبا تهیه شده باشد که کاربر مجاب بشود همیشه برای محتوا های بیشتر به سایت شما سر بزند. از لحن محتوایی خوب استفاده کنید، علائم نگارشی را یادتان نرود، جملات  معنادار و ساده استفاده کنید، محتوایتان را با تکیه بر علم و تجربه بنویسید، غلط املایی ها را اصلاح کنید و خلاصه هر کاری بکنید که محتوایی که به کاربر می دهید بهترین باشد. کاربر برای محتوا به سایت شما آمده است و شاید حتی طراحی سایت آنقدری برایش مهم نباشد، پس حواستان به شدت به این مورد باشد که اعتبار شما در گرو همین محتوای خوب است.

اطلاعات تماس در دسترس باشد

تا حالا شده به یک سایت وارد شوید و خیلی طول بکشد که بتوانید راهی پیدا کنید تا با مدیر سایت یا دست اندرکاران آن صحبت کنید؟ یکی از مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای این است که اطلاعات تماس را از کاربر مخفی نکند. صفحه تماس با مای آن به خوبی طراحی شده باشد و اطلاعات تماس فقط در صفحه تماس با ما نباشد. همین موضوع خودش نشان دهنده حرفه ای بودن سایت شما می باشد که شما برای وقت مخاطب خود ارزش قائل هستید. البته در نشان داده اطلاعات تماس زیاده روی هم نکنید که آن دیگر ویژگی یک سایت حرفه ای نیست.

کال تو اکشن ها واضح باشد

تا وقتی به کسی نگوییم کاری را انجام دهد، معمولا آن شخص هم کاری انجام نمی دهد. پس کال تو اکشن های شما باید واضح و مشخص باشند که کاربر روی آن ها کلیک کند. کال تو اکشن ها هم شامل نیاز های کاربر از شما و نیاز های شما از کاربر می شود که باید این موضوع را به درستی مد نظرتان قرار بدهید. شاید به نظرتان برسد این موضوع در مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای چه کار می کند؟ باید بگوییم که اصلا راه رسیدن به هدف در طراحی سایت ما همین کال تو اکشن ها می باشند. پس این ها باید درخواست هایی واضح داشته باشند و در المان درستی هم جای بگیرند.

سایت شما برای موتور های جست و جو بهینه باشد

شاید از خودتان بپرسید اگر تمامی موارد بالا را رعایت کنیم کاربران سایت ما زیاد می شوند؟ خیر، اما اگر مورد آخر را رعایت کنید این اتفاق می افتد. ولی اگر موارد بالا را رعایت نکرده باشیم مورد آخر چندان به کارمان نخواهد آمد. پس یکی از مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای SEO آن سایت یا همان بهینه بودنش برای موتور های جست و جو می باشد. در مقالات قبلی درباره امور سئو سایت بیشتر صحبت کرده ایم اما همینقدر به شما بگوییم که سئو سایت از همان بدو طراحی سایت شروع می شود. پس همه تلاش خودتان را بکنید که از همان ابتدا مورد قبول موتور های جست و جو واقع شوید.

سایت شما قابل اعتماد باشد

اینطور نیست که ما صرفا فاکتور های ظاهری و تکنیکی را برای یک سایت در نظر بگیریم. یک سایت خوب، سایتی است که از همه لحاظ بتوان روی آن حساب کرد. سایت شما باید قابل اعتماد باشد و این قابل اعتماد بودن هم صرفا درباره محتوای صادقانه و درست نوشتن نیست (این دیگر بدیهی است!) بلکه سایت شما باید به گونه ای باشد که کاربر خیالش راحت باشد که محتوایی که تحویل می گیرد زرد نباشد، اگر محصولی ارائه می دهید درباره ویژگی های آن به درستی نوشته باشید، برای ثبت نام کاربران فقط اطلاعات لازم را از آن ها ردیافت کنید و خلاصه سایت شما به گونه ای باشد که حس خوب اطمینان را به مخاطب بدهد.

عاری از مشکلات فنی باشد

ایرادات فنی هم به تجربه کاربری صدمه می زنند و هم خود  شما نمی توانید با دست باز در سایت خودتان محتوا تولید کنید. در نتیجه سایت شما تا حد امکان باید عاری از هرگونه مشکل تکنیکالی باشد. مشکلات فنی مثلا چه چیزهایی هستند؟ بارگذاری سایت با تاخیر زیاد، جا به جایی بدون درخواست المان ها، عمل نکردن اسکریپت ها، نیمه کاره بارگذاری شدن صفحه و … می توانند جزو این موارد باشند. حواستان باشد که در زمان تحویل سایت حتما این موارد را چک کنید تا سایت شما بدون مشکل باشد.

سعی کنید زمانی که دارید از یک شرکت طراحی سایت ، سایت خودتان را تحویل می گیرید، این شرکت خدمات پشتیبانی سایت هم داشته باشد. پشتیبانی سایت یکی از مهمترین فاکتور ها در زمینه طراحی سایت می باشد. چون به هر حال همه که به طور کامل کار کردن با سایت را بلد نیستند و باید کسی باشد که در هنگام بوجود آمدن مشکل پشتیبانی سایت را برای شما انجام بدهد.

طبق ترند های طراحی سایت روز دنیا باشد

خیلی ها هستند که می گویند: هر چیزی قدیمی اش خوب است! این موضوع در رابطه با سایت اصلا صدق نمی کند. شما اگر بهترین سایت های روز دنیا را هم نگاه کنید متوجه می شوید که طراحی های مدرن تر خیلی دلخواه تر و جذاب تر هستند. طراحی بهترین سایت های سال 2023 را اگر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که از نظر کاربران و منتقدان این حوزه، چه سایت هایی جزو بهترین سایت ها هستند.

حتما در جریان ترند های روز طراحی سایت باشید و از توسعه دهنده و طراح سایتتان بخواهید که از اصول مدرن طراحی سایت پیروی کنند.

کلام پایانی

تمام تمرکز ما روی این موضوع بود که به شما واقعا مهمترین ویژگی های یک سایت حرفه ای را بگوییم و نمی خواستیم که نظر شخصی خودمان در این موضوع دخیل شود. به این خاطر که هر کسی انتظار خاصی از سایتی که وارد آن می شود دارد. اما همه ما در آخر می توانیم تایید کنیم که این 7 مورد، مهمترین ویژگی های سایت حرفه ای هستند و باقی موارد در زیر مجموعه این ها قرار می گیرند. ممنون که در این مقاله هم همراه ما بودید و امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *